181055 LC1

Överlåt driften av din it-miljö till proffs

Örebrobaserade företaget Leetcom erbjuder en mängd it-tjänster åt företag i alla branscher. Med hjälp av hög och bred kompetens, god service och avancerade tjänster till fördelaktiga priser, har man etablerat sig som en aktör att räkna med på marknaden för företagsinriktade it-tjänster.

Efter tio år som anställd it-tekniker valde Daniel Jokinen att starta eget företag med drift av it-miljöer som huvudsakligt arbetsområde. Kundregistret som han har byggt upp sedan dess är stort och mycket varierat.


– Vi vänder oss främst till små och medelstora företag som har behov av personlig it-service till rimliga priser, berättar Daniel.


Branschmässigt finns inga begränsningar. Leetcom har kunder inom turism, livsmedelsproduktion och byggnadskonstruktion för att nämna ett fåtal exempel. Många av uppdragsgivarna är i kraftig expansionsfas vilket ställer särskilda krav på deras it-system. Systemen måste kunna anpassas efter de förändrade behov och krav som snabb och kraftig tillväxt skapar. 


– Tekniken får aldrig bromsa utvecklingen av ett företag utan måste tvärtom underlätta och ge förutsättningar för tillväxt och effektivitet, säger Daniel. 


Företagets varierade kundunderlag ställer mycket höga krav på Leetcoms flexibilitet och kompetensbredd.


– Varje kund är unik och det är vårt jobb att anpassa oss och de tjänster vi erbjuder efter deras individuella behov, säger Daniel.


Leetcom har resurser för att ta hand om ett företags hela it-miljö. Ett sådant avtal innefattar bland annat support, vidareutveckling baserat på behov samt säkerhet i form av säkerhetskopiering, brandväggar med mera.


– Vi kan arbeta med kundens it-miljö antingen på fjärr från vår egen hårdvara eller på plats hos dem om vår uppdragsgivare föredrar en sådan lösning, säger Daniel.


Genom att låta Leetcom fungera som extern it-avdelning kan kunden ägna sig åt det som denne är bra på, nämligen företagets kärnverksamhet. På sikt är detta en mycket ekonomiskt fördelaktig lösning eftersom all kraft och tid kan läggas på att utveckla företaget i stället för att brottas med it-problem som man inte har kompetens nog att hantera.


Leetcoms kunder har som tidigare nämnts väldigt olika behov och kvaliteten på de existerande it-miljöerna varierar kraftigt. Många företag hankar sig fram i helt undermåliga system. De får hjälp av Leetcom att uppgradera och bygga om.


– I vissa fall är systemet så ålderdomligt att det behöver rivas helt alternativt kan vi ta över driften helt och utveckla och göra om systemet steg för steg i långsammare takt, förklarar Daniel.


I de fall då hela system måste byggas om krävs att Daniel tillsammans med sina medarbetare arbetar dygnet runt.


– Våra kunder måste kunna fortsätta sin produktion och därför krävs det att vi arbetar under de timmar på dygnet som verksamheten vilar, säger Daniel glatt.


Han älskar sitt arbete och är god service personifierad.


181055 LC2


Leetcoms verksamhet kan sägas vila på de tre benen fjärrskrivbord, konsultverksamhet samt driftstjänster.


– Fjärrskrivbord betyder att kunden flyttar hela sin it-miljö till oss så att vi med hjälp av särskild hårdvara kan sköta systemet från vårt kontor, förklarar Daniel. En tjänst som gör Leetcom geografiskt obundna och fria att välkomna kunder baserade var som helst i landet. Som konsulter erbjuder Leetcom mindre tjänster. Man kan t ex vara behjälplig med krånglande programvara, inköp av nya datorer eller ut- alternativt nybyggnation av nätverk.


– Exempel på våra driftstjänster är lättillgängliga ärendehanteringssystem, mejltjänster som alltid fungerar och installation av applikationer som gör det möjligt att koppla vissa tjänster till bärbara enheter, förklarar Daniel.


Utöver driften av it-miljöer som är företagets huvudsakliga verksamhetsområde erbjuder man även import och försäljning av nätverksprodukter samt hård- respektive mjukvara.


– Vår vision är dock att fasa ut de här sidotjänsterna för att så småningom kunna ägna oss helt åt drift av it-system, säger Daniel.


En vision som man är på god väg att förverkliga. I likhet med sina uppdragsgivare växer företaget och nya uppdrag tillkommer ständigt. De flesta vänder sig till dem på rekommendation. Företaget uppskattas bl.a. för sin flexibilitet, sin personliga service och den höga servicegrad man erbjuder.


 – Våra kunder lägger hela sin verksamhet i våra händer och det förtroendet måste vi vara mycket rädda om, säger Daniel ödmjukt.

2018-02-15
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies