Dela artikel

Personlig hemtjänst som ser möjligheterna

Familjeföretaget DeLuxe hemtjänst tror på individens förmåga. Här ska varje kund få sin personliga omvårdnad med en liten skara personal omkring sig. Ambitionen är alltid att se möjligheter snarare än hinder. Att hjälpa och uppmuntra vårdtagaren till att göra själv är alltid bättre än att pacificera.

Att frigöra var och ens resurser är en viktig grundtanke för DeLuxe hemtjänst. Det är företagets signum och en tanke som får bolaget att sticka ut i branschen. I stället för att stressa sig genom ”att-göra-listan” tar man sig tid att upptäcka var och ens förmåga.
   – Givetvis utför vi de tjänster vi ska, säger Monica Fagerström på DeLuxe hemtjänst. Men parallellt med det ser vi till varje individs möjligheter. Har Agda exempelvis putsat sina tavelramar i 40 år uppmuntrar vi henne till att fortsätta med det. På så vis blir hon delaktig i vårt arbete. Medan vi storstädar kan hon berätta sina livshistorier. Det bidrar till att vi undviker pacificering och i stället kan hitta glädjen i livet. 


DeLuxe hemtjänst sätter det personliga i fokus. Målsättningen (som man också ror i land) är att varje kund ska ha en liten skara personer omkring sig. För varje ny person som väljer företagets tjänster väljer Monica noga ut en lämplig medarbetare. Sedan skräddarsys schemat så att just denne blir kundens personliga kontaktperson.
   – Vi lägger ner mycket möda på att kunden ska möta samma personer från vår hemtjänst. Att bygga relationer är viktigt och då fungerar det inte att man har tio olika medarbetare som kommer och går. Beroende av hur omfattande vårdbehovet är får kunden besök av en till tre hemtjänstmedarbetare.

I dag är DeLuxe hemtjänst populär bland personer med olika kulturella bakgrunder. Här finns nämligen en bred språkkompetens.
   – Språkkunskaperna är en sådan sak som alltid anpassas efter kunden. Oavsett vem man är ska man känna sig trygg med att våra medarbetare är utbildade och har mångårig erfarenhet av vård och omsorg.

En utgångspunkt för DeLuxe hemtjänsts arbete är respekten och empatin gentemot kunden, att vara lyhörd inför de personliga önskemålen.
   – Målet med vår hemtjänst, ledsagning och avlastning är att vi vill underlätta för kunden att leva ett självständigt liv. Var och en ska ha möjlighet att bo kvar hemma så länge som möjligt och känna sig trygg!

2014-09-12