162022 AK
162022 AK0
162022 AK1
162022 AK
162022 AK0
162022 AK1

Personlig assistans – en mänsklig rättighet

Assistanskompaniet viker aldrig från övertygelsen som ligger till grund för hela verksamheten, att kunderna ska få assistans enligt Lagen om stöd och service (LSS). Ända sedan starten för sex år sedan har Assistanskompaniet även hållit hårt i garantin som ger varje kund rätt till en egen kontaktperson.

LSS är en rättighetslagstiftning och alla som fått beviljat assistentstöd får tack vare lagen möjlighet att leva sina liv som alla andra. Det menar Jessica Johansson, vd och delägare på Assistentkompaniet, med uppdrag att ge människor sin lagstadgade rätt till att leva på det sätt som de själva önskar.

Jessica är undersköterska i botten och har arbetat med assistans i åtta år. Hon började som personlig assistent för att sedan bli verksamhetsledare och sedermera även verksamhetschef. I dag är hon alltså vd.

– Det är väldigt nyttigt för mig i min roll som ledare att ha arbetat i alla delar av verksamheten, säger hon.

Företagets grundtanke är att ge assistans med LSS i fokus. De ser sig inte som en aktivitetsservice utan betonar i stället att deras kunder är människor med egna liv som har behov av att assistenten fungerar som deras armar och ben.

– Men visst har vi även aktiviteter. Nu senast bjöd vi in kunder och intressepersoner till firande på Münchenbryggeriet där Tobias Karlsson, känd från TV-programmet Let’s Dance, föreläste om att vara annorlunda i en vanlig värld, säger Jessica och berättar också om julbord, sommaraktiviteter och ett stort event i september varje år.

– Men vår enda uppgift är egentligen är att ge högkvalitativ assistans och det är där vi ska lägga all vår energi och alla våra resurser, säger Jessica.

Nöjda kunder och medarbetare
Assistanskompaniets värdegrund bygger på öppenhet, leverans och respekt. Förenklat kan man förklara de tre begreppen så att företaget, av respekt för sina kunder och för varandra, aldrig tummar på assistansens kvalitet och att de utan undantag levererar det som utlovats i avtalet mellan dem och kunden.

– Våra kunder uppskattar också att de hos oss endast har en kontaktperson. De träffar redan så många människor inom vård, rehabilitering och övrigt som de behöver för sitt funktionshinder att det är en lättnad för dem att en enda person hos oss är ansvarig för hela deras assistansprogram, förklarar Jessica.

Varje år genomför företaget en kund- och en medarbetarundersökning. Den senaste enkäten visade på hela 97 procents kundnöjdhet och 95 procent nöjda medarbetare. Något Jessica är väldigt stolt och glad över.

– Det är klart att vi siktar mot hundra procent men jag vet inte om det är möjligt, skrattar hon.

För kunder som önskar anlita Assistanskompaniet, om de inte redan har ett aktuellt beslut, följer processen en lagstadgad ordning vilken inleds med att kunden själv ordnar med de läkarintyg som krävs.

– Det är det enda som kunden behöver göra på egen hand, resten hjälper vi till med, försäkrar Jessica.


Vid ett första möte går man igenom kundens hjälpbehov vilka formuleras i en ansökan till Försäkringskassan. Efter en tid, ofta cirka två månader, gör Försäkringskassan ett hembesök där personal från Assistanskompaniet är med som stöd om kunden önskar. Om ansökan om assistans avslås hjälper man till med eventuell överklagan och om ansökan beviljas drar assistansen igång. Om kunden redan har ett befintligt beslut blir starten densamma som om den får ett nytt beslut.

– I ett inledande skede utgår vi från en rådgörande uppstartsplan som senare omformuleras till en genomförandeplan och därefter rullar assistansen på som planerat, berättar Jessica.

Det är Försäkringskassan som beslutar om hur mycket assistans man har rätt till men hur den ska se ut avgör kunden och dennes behov. Det kan till exempel handla om att bli skjutsad till arbete, att få hjälp med att hämta barn på förskola eller med den personliga hygienen. Allt enligt LSS i vilken människors valfrihet garanteras.

Brinner för sin uppgift
Jessica tycker att det viktigaste för en kund som vill anlita ett assistansföretag är att fråga om referenser.

– Vi lämnar alltid ut referenser från både kunder och medarbetare, det är inget man behöver be om utan något vi ser som en självklarhet, säger hon.

Jessica är också väldigt stolt och glad över företagets låga personalomsättning. Något som är tämligen unikt för branschen och innebär en betydande trygghet för kunderna.

– Rekrytering för oss är ganska speciellt. Det handlar mer om att hitta rätt person till kunden än att leta efter någon med formell utbildning, säger hon och förklarar att det ytterst är kunden som avgör hur personkemin fungerar.

Det är också kunden som avgör vilken sorts vidareutbildning assistenten behöver. Överhuvudtaget löper valfrihet och rätten att bestämma över sitt eget liv som en röd tråd genom Assistanskompaniets hela verksamhet. Jessica brinner för sin uppgift.

– Personlig assistans är en förhållandevis billig vårdform och hur värdefull den är för den enskilde människan går inte att mäta i pengar. Allt börjar i rätten till personlig assistans och att få leva livet på sina egna villkor.

2016-02-29
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies