Dela artikel

Personligt i kombination med stora möjligheter

På Vård & Omsorgsteamet är personalen riktiga ”doers”. Här är man i största möjliga mån ute i verksamheten och möter sina kunder. ”Det är i verkligheten vi behövs. Kunderna ska känna igen oss och veta vilka vi är”, säger Lotta Granqvist, en av företagets delägare.

Att synas ute bland kunderna ger igenkänning och det i sin tur skapar förtroende. Det menar Lotta Granqvist, en av Vård & Omsorgsteamets tre delägare. I dag har företaget, som också inhyser verksamheten Aktiv Omsorg, 40-talet anställda i Stockholmsregionen. Tillsammans tar de hand om drygt 160 kunder.

– En bra effekt med att vara ett relativt stort omsorgsföretag är att vi samlar många olika kompetenser under samma tak, från sjuksköterskor till socionomer och civilekonomer. Samtidigt är det otroligt viktigt att den enskilde kunden möter samma personal och lär känna den, säger Lotta.

Att det uppstår en kontinuitet mellan kund och personal är enligt henne betydelsefullt för att kunna ge ett respektfullt bemötande och god service.

– Samtidigt som vi eftersträvar kontinuitet i det lilla kan vi även erbjuda en bredd av tjänster. Vi har exempelvis en äldrepedagog och arbetsterapeut som arbetar nära kunderna, förtydligar hon.

 

Lotta Granqvist ser hur den ökande konkurrensen inom vård- och omsorgssektorn har en positiv effekt då det leder till högre krav och därmed bättre kvalitet.

– En nyckelfaktor är ett bra ledarskap som kan entusiasmera och inspirera personalen. Sedan kan vi som privat verksamhet erbjuda våra kunder en rad tilläggstjänster som exempelvis gräsklippning. Det kan vara skönt att ett och samma företag utför alla tjänster.

Så hur ska den som söker hemtjänst eller assistans hitta det företag som bäst motsvarar de egna behoven?

– Ring runt och ställ frågor som är adekvata för dig. Undersök hur de arbetar och tänker. Sedan ska man som anhörig aldrig behöva göra hemtjänstens arbete utan vara kundens sociala stöd.

2012-08-30