Populär bilmek är rakt på sak
ProDOB är en bilverkstad som står för en stor portion ärlighet och ett tydligt språk som alla förstår. Som en del i Autoexperten är de allkonstnärer av rang. ”Vi lagar bilen så förmånligt vi kan men alltid med kvalitet i fokus”, säger HP Adlung, ProDOB:s ägare.
Att ProDOB är en av de hittills 60 ackrediterade Autoexperten-verkstäderna är ett bevis i sig. De sitter på en merit som få av Autoexpertens totalt 375 verkstäder uppvisar. När som helst kan en bilinspektör från Kontrollerad bilverkstad, KBV, komma oanmäld för att undersöka så allt går rätt till. Det tycker HP Adlung är ett bra tecken på seriositet – och en trygghet för kunden.
– Kunden ska inte tycka det är jobbigt att ta bilen till verkstaden. Många i vår bransch berättar inte för bilägaren vad de behöver åtgärda vilket naturligtvis leder till att kunden tycker hela besöket känns olustigt och dyrt. De flesta serviceåtgärder syns inte ens, säger HP.
Därför är hans devis att ”inte prata latin”. Kunden är varmt välkommen in i verkstaden för att noggrant få allt förklarat för sig och varför HP föreslår en särskild serviceåtgärd. För ProDOB är det viktigt att tänka i termer av kundnytta och ibland kan jargongen bli aningen hård men hjärtlig.
– Jag vill leverera ett bra jobb, det bästa möjliga för varje kund. Kommer man till oss för att exempelvis köpa nya däck tar jag noga reda på vad kunden har för körvanor och rekommenderar därefter. Bara för att två personer har samma bil betyder det inte att de ska ha samma däck.
HP Adlung talar varmt och engagerat om vikten av att ha ett bra däck.
– Det är en livförsäkring så snåla inte, inte ens om det gäller däcken till extrabilen! Jag vill inte linda in folk i falska förhoppningar. Investerar du i ett dåligt däck utsätter du dig och medpassagerarna för en onödig och mycket farlig risk.
För ett drägligt ägande måste bilen servas med jämna mellanrum. Det förebyggande arbetet är en viktig del i ett långt och bra bilägande. Därför vill ProDOB erbjuda sina kunder ett långsiktigt samarbete och en generös assistansförsäkring som är unik i sitt slag.
– Servar man sitt fordon årligen erbjuder vi en assistansförsäkring som täcker det mesta vid oförutsett driftstopp. Alla bilar som är under 3,5 ton, har upptill nio säten, är högst 20 år och som kört max 30 000 mil kan omfattas av denna försäkring. Det här ska vara ett incitament för människor att ta hand om sin bil.
Fem sanningar om din bil
1. ”Bilköp är den sämsta möjliga investering man kan göra. Man är torsk från dagen man köper tills man säljer. Kostnaderna accelererar i takt med tiden och därför gäller det att göra ägandet så drägligt som möjligt genom att serva bilen enligt biltillverkarens föreskrifter.”
2. ”Stäng inte av din AC på vintern. Den ska vara på året om eftersom AC:n torkar luften. På så sätt undviker du att få kondens i bilen på vintern. Många tror också att en krånglande AC alltid innebär dyr service. Ibland behöver man bara fylla på med ny gas, men först ska systemet provtryckas.”
3. ”Ha rätt lufttryck i däcken. Nio av tio bilister åker med för lågt lyfttryck i däcken vilket leder till långa bromssträckor och högre bränsleförbrukning. Därför är det faktiskt bättre att ha för högt än för lågt lufttryck i däcken.”
4. ”Många tror att bilförsäkringen endast gäller när en märkesverkstad gör service. Så kanske det var för 30 år sedan, men det stämmer inte alls längre.”
5. ”Ta hand om bilen som du tar hand om dig själv, då kommer ni må mycket bättre båda två.”
2013-04-10
Dela artikel