Dela artikel

Positiva skolförändringar i Bro

Det går att förändra en skolkultur till det bättre med bara ett par enkla metoder. Det är Råbyskolan i Bro ett exempel på. Här finns i dag bland annat speciella förbättringstavlor som gjort stor skillnad på kort tid.

När Pauliina Björkman tog över som rektor på Råbyskolan i Bro för drygt två och ett halvt år sedan vände hon tillsammans med sin personal ”upp och ned på hela huset”. Skolan som tidigare varit en F–5-skola utökades till årskurs 6 och fick in ytterligare två klasser i byggnaden. I dag går 240 elever på skolan.

En faktor som förändrade skolan till det bättre var en ny mötesform som Pauliina Björkman introducerade. Numera arbetar Råbyskolan med så kallade förbättringstavlor, vilket är ett sätt att fokusera på de positiva sakerna samtidigt som det effektiviserar möten.

– Alla våra olika mötesforum, oavsett om det är lärare eller elevråd, använder detta. Alla har sin egen tavla, vilket innebär att du äger din fråga, säger Pauliina Björkman.

På tavlorna sätts det upp anteckningar över vad som fungerar och vad som behövs förbättras, vilket innebär att alla inom en viss mötesgrupp har sina specifika saker att fokusera på.

Den nya mötesformen leder Råbyskolan på rätt väg in i framtiden där det gäller att bli ännu bättre på att hjälpa eleverna nå maximal måluppfyllelse.

– Jag vill satsa på att pedagogiken hamnar ännu mer i fokus. Vi ska våga gå in i varandras klassrum och få till ett samtal kring det man ser. Det handlar inte om att peka ut fel, utan att våra duktiga pedagoger ska kunna lära av varandra, säger Pauliina Björkman.

En annan investering för framtiden är IT-tillgängligheten. I de högre årskurserna har alla elever varsin surfplatta som de ansvarar för. Här finns även vagnar med surfplattor som de yngre eleverna använder.

– När jag kom hit hade vi tio datorer. Nu har vi i stället god tillgång till tekniken, säger Pauliina Björkman.

2015-11-30