Dela artikel

Prisbelönad matbutik som levererar

Coop Daglivs har 2 400 kvadratmeter och två våningsplan till förfogande. Till den centrala butiken är det en ständig trafik med omkring 9 000 kunder om dagen. ”Det är fantastiskt roligt och en underbar utmaning”, säger Niklas Persson, som har varit butikschef här sedan år 2010.

Coop Daglivs disponerar sina ytor väl och ser till att ha ett bra sortiment. Saluhallen, som är ett resultat av renoveringen som gjordes för två år sedan, är ett exempel på detta, och charkuteriet är ett kapitel för sig. Butiken vann faktiskt priset Årets kött- och charkavdelning på fjolårets Dagligvarugala.
   – Det är vi jättestolta för, säger Niklas Persson, som började jobba på Coop redan som 15-åring.
Charkuteriet är faktiskt inte den enda som kammade hem priser åt butiken förra året. Coop Daglivs segrade även i kategorin ”Årets kassalinje”. Här slipper kunderna köa några längre stunder och Niklas Persson menar att det är de cirka 200 anställda ligger bakom framgångarna.
   – Våra medarbetare tycker om att jobba här och gillar kundmötet. De drivs av att arbeta med försäljning, äger ett matintresse och vill utveckla sortimentet. Det är viktigt att trivas på arbetet.

Under de senaste åren har det skett en påtaglig utveckling i det ekologiska sortimentet. Veckans ekovara, två sidor ekologiskt i kundbladet och en tydlighet i utbudet av både frukt och grönt samt köttsortimentet är några tydliga satsningar som Coop Daglivs har gjort.
   – Det finns snart ett ekologiskt alternativ för det mesta, säger Niklas Persson, som vittnar om ett tydligare hälsotänk och en ökad medvetenhet hos kunderna.
Till syvende och sist är det kunderna som styr sortimentet. På Coop Daglivs har man till och med en sortimentsgaranti som tillgodoser deras behov av en viss vara, förutsatt att den finns tillgänglig på den svenska marknaden.
   – Det har varit ett framgångsrikt och roligt sätt för dem att utveckla sortimentet

2015-06-05