Solings Däck & Bilservice är knutna till däckkedjan DäckPartner, en av Nordens största aktörer inom däckbranschen, något ägaren Larsa Soling menar endast är av godo. Det skapar enligt honom en trygghet att tillhöra en kedja eftersom man får bra inköpspriser och har stöd och backup på allt.
Företaget ordnar dels sedvanlig och omfattande bilservice och reparationer, dels allt som rör däck. Larsa Soling berättar exempelvis att däckförvaringstjänsten blir allt mer populär.
– Vi hade 60 kunder som förvarade däck hos oss när vi började för åtta år sedan. Nu är vi uppe i 600 uppsättningar. Och det ökar för varje år. Kunderna tycker att det är skönt att slippa byta och förvara, plus att det är bekvämt för dem att vi tvättar och går igenom däcken.
Framför allt är det personer och företag från närområdet i Söderhamn som förvarar däcken hos Solings Däck & Bilservice, men även en och annan stockholmare dyker upp när det är dags för däckbyte.
– Ofta har de bott här och trivs med oss. Vi har grymt bra killar här och det ska alltid vara trevligt för kunden att komma hit, säger Larsa Soling.
Och nog har både han och hans medarbetare ett bra bemötande. Kundmottagningen har faktiskt knipit en silverplats när Europas snyggaste kundmottagning utsågs av Yokohama.
– Vi blev etta i Norden och det är vi väldigt stolta över!
Försäljningen av Yokohama-däck är Solings Däck & Bilservice ensamma om i Söderhamn
men de har sällskap av de flesta däckmärken som finns på marknaden.
– Vi har nischat oss mot främst Yokohama, Michelin, Goodyear och Nokian. Oavsett märke är det alltid viktigt för oss att sälja bra däck, framför allt när det kommer till vinterdäck. Det finns tyvärr för många dåliga däck på marknaden, säger bilmekanikern Jörgen Johnsson.
Solings Däck & Bilservice har gjort sig kända för sin kompetens när det kommer till hjulinställningar. Och för att personalen är så trevliga.
– Alla vet det och det är kul med en bra stämning. Vi är måna om kunden och arbetar för att lösa alla problem som dyker upp, säger Jörgen Johnsson.
Att Solings Däck & Bilservice går hem hos kunderna råder det ingen tvekan om. Faktum är att det blir en hel del kaffebröd och till och med en och annan tårta från nöjda kunder som dyker upp på verkstaden.