Dela artikel

Proffs på Porsche

På Södertäljebelägna Mtech Workshop, som drivs av Magnus Karlsson sedan 2006, står Porschen i centrum. Här har man kapacitet att fixa allt på alla Porsche-modeller – från service till totalrenovering. Racingen ligger lite extra varmt om hjärtat och kundkretsen inkluderar både professionella och glada amatörer.


Det faktum att Mtech får förtroendet att ta hand om Porschar från hela landet säger någonting om företagets kunskaps- och servicenivå. Porscheägare är nämligen kända för att vara extremt måna om sina bilar och låter inte vem som helst rota under huven. I Mtechs verkstad går arbetet på högvarv. Här finns bilar som hämtas med täckt transport och körs hit för att fixas till toppform. För Stockholmskunderna har Mtech försökt underlätta logistikbiten genom att erbjuda överlämningar vid Hammarby Sjöstad.
– Vi kommer snart att kunna erbjuda lånebilar i samband med inlämningen, säger Magnus.
När det kommer till service ordnar Mtech allt, precis allt, det vet kunderna och det är därför de återkommer gång på gång.

Hälften av Mtechs verksamhet utgörs av bankörningsinriktade bilar och hälften bilar som går på allmän väg.
– Vi ser ett stort behov bland gatukunderna, de behöver oljebyten och service som att byta backsensorer på sommaren. Men en hel del bilar går året runt och behöver service på vintern med. Därför satsar vi på den sidan, det är den största förändringen vi har gjort under ett och ett halvt år, säger Magnus.
Racing utgör en stor del av verksamheten och Mtech har bland annat varit involverade i Porsche Carrera Cup Scandinavia sedan starten genom att serva bilarna i topptrim.
– Vi har serviceavtal för motorer för Carrera Cup i Skandinavien och gör även alla eventuella garantiarbeten på växellådor. Vi gör 75 procent av alla växellådsunderhåll och reparationer i serien, berättar Magnus.

Mtech restaurerar och återskapar också gamla Porschar och under vårt besök ser vi några riktigt lyckade projekt.
– Det är gammalbilsrenovering som vi kallar det. Det handlar om allt från små detaljer till hela projekt, säger Magnus.
I och med det tryck som är på verksamheten letar Mtech efter ytterligare en anställd för att kunna möta efterfrågan. Här är bilmekutbildningen sekundär, tekniskt kunnande och känsla för Porsche är viktigast.
– Kunden lämnar in en bil för 3,5 miljoner här, det måste man ha respekt för. Det behöver inte vara någon VIP-känsla när man kommer hit, men kunden ska känna att vi är konkreta utan flabb. Kunden ska känna sig trygg när den kommer hit, säger Magnus bestämt.


2013-04-11