EM_prog-it_01

Prog-It är IT-support som den borde vara

Rätt IT-support är både lyhörd, extremt kunnig och engagerad i hur deras support bidrar till att din verksamhet utvecklas och effektiviseras. Med rätt IT-support behöver du inte binda upp dig vid långa avtal eller välja en timbank som kanske kommer att motsvara den support som just ditt företag eventuellt behöver. Prog-It är det finska företaget som etablerat sig i Sverige. Och som får andra It-företag att framstå som omoderna.

Prog-It grundades i Finland 1994. Med sina cirka 50 anställda IT-konsulter och programmerare, samt omkring 400 kunder är Prog-It en av Finlands större IT-företag. I samband med att Mirza Muhic tillträdde som vd och delägare för Svenska Prog-It, påbörjades ett förändringsarbete som utmanar branschen. 


– Vi satsar på våra anställda, som är vår viktigaste tillgång för kunden. Trivsel, utveckling och samhörighet med kollegorna tillhör företagskulturen. För kunderna slopade jag omedelbart alla våra bindningstider, vilket är extremt ovanligt i branschen, men som uppskattats oerhört mycket. Visst ställer det högre krav på oss, att vi i alla led måste leverera en tjänst och service som kunderna är nöjda med, men det är så vi föredrar att jobba. Vi är en långsiktig partner inom IT, en one-stop-shop som man kan ringa och bolla med och som bara är ett telefonnummer eller en emailadress bort, säger Mirza.


Prog-It erbjuder support, underhåll och utveckling av kundens IT-miljö på ett sätt som främjar verksamheten och driver utvecklingen framåt. Det handlar om allt ifrån support med tillfälliga driftstopp, en krånglande dator, nätverk, uppbyggnad av webbshoppar och utbildning i Microsofts plattform till översyn i nödvändiga licensieringar och utbildning i säkerhet. De är tillgängliga dygnet runt och kan lösa alla problem som rör IT. 


– I en bransch där många andra fokuserar på att främst sälja sina produkter och tjänster, vill vi att kunden uppfattar oss som lyhörda. Vad behöver ni? Vilka förutsättningar och utmaningar har ni? Vet ni vilka möjligheter som finns? Vi börjar med att lyssna på kunden, vad de behöver, vad de tror sig behöva och deras ambitioner med företagets tillväxt. Inser man vad som är bäst lämpat för företaget, medarbetarna och kunderna? Vi presenterar nya digitala lösningar eller uppdaterar äldre, som kan hjälpa företaget framåt och som är anpassat till ens arbetssätt. Vilka licensieringar har ni och är de nödvändiga? Vi står på kundens sida och ser till så att oanvända licensieringar inte rullar på och kostar kunden pengar! 


En ständigt aktuell fråga, som bör tas på större allvar enligt Mirza, är säkerheten. 


– Många tror att de inte behöver en brandvägg och att det räcker med den router som man har köpt. Men för att vara på den säkra sidan finns flera viktiga frågor som man behöver ha koll på; Vet man hur man använder brandväggen? Är den uppdaterad? När man väl har fått intrång, kan det vara för sent. Hur arbetar personalen? Har man VPN (virtuellt privat nätverk)? Att sitta i öppna nätverk som en hotellobby, på tåget eller ett café är inte säkert. Enkla medel som en skärm med sekretessfilter och identifiering med hjälp av tumavtryck, bör vara installerat och är ofta en av de första åtgärderna som vi gör i vår kontakt med kunden, förklarar Mirza.


Kunderna återfinns inom alla branscher, från enmansbolag och start-ups till organisationer, stiftelser och internationella företag med tusentals anställda. Gemensam är att kunderna uppskattar slopade bindningstider, transparens, snabbhet och kvalité. 


– Våra kunder värdesätter ett långsiktigt samarbete och förstår att vi är en investering som hjälper företaget framåt. Kanske vänder man sig till oss i en uppstartsfas i sitt företagande, för att återkomma först några år senare när man vill utvecklas vidare, eller så kontaktar man oss löpande. Min passion ligger i att hjälpa företagen att utvecklas. Vi minskar deras kostnader med rätt licenser, gör dem mer konkurrenskraftiga med hjälp av ny, anpassad teknik, skapar en säker IT-miljö och är lyhörda inför deras ambitioner med sitt företag. Oavsett vilka utmaningar som kunden står inför, har vi kompetensen och engagemanget för att hjälpa dem, avslutar Mirza.

2021-03-04
Dela artikel

PROG-IT AB

Tel: 010-142 72 00

Adress: Fleminggatan 18, 112 26 Stockholm

banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies