156080 ÄT4
156080 ÄT
156080 ÄT3
156080 ÄT0
156080 ÄT2
156080 ÄT1
156080 ÄT4
156080 ÄT
156080 ÄT3
156080 ÄT0
156080 ÄT2
156080 ÄT1

Raka vägen till friheten

STR-anslutna Älvsjö trafikskola startades vid årsskiftet 2011/2012 och har sedan dess hjälpt många med att ta sitt körkort. Här satsar man på en säker och effektiv utbildning med individuellt upplägg, något som ger de allra bästa förutsättningarna för eleverna.

Trafiklärarkåren har sakta men säkert ändrats. Branschen, som tidigare dominerades av män, är numer ett område som präglas av mångfald. På Älvsjö trafikskola är samtliga fyra trafiklärare kvinnor.


– Tjejer kan! Även om det fortfarande är vanligare att trafikskolor startas av män, säger Otti Bergendahl, trafikläraren och en av delägarna till Älvsjö trafikskola.


Klyscha eller ej, men att ta körkort helt klart vägen till frihet. Och på Älvsjö trafikskola guidar trafiklärare, som alla är godkända av Transportstyrelsen, eleverna genom både teorin och körningen som sker i bilmodellerna Kia Sportage och Volkswagen Golf.


Här kan man ta såväl B-körkort för manuellt växlad och automatväxlad bil som B96 och BE-körkort (för bil med tungt släp). I utbudet finns också introduktionsutbildning och riskutbildning del 1, även kallad riskettan.

Otti Bergendahl gillar trafikläraryrket främst för att det innebär möten med väldigt olika människor, från 16-åringar till pensionärer, från noviser till de som vill utvidga med att få köra släp.


Här ges både intensivutbildning och utbildning i lugnare takt. Har du aldrig kört bil är dock intensivkursalternativet ingen bra idé. Här bör fokus snarare ligga på att kunna köra bilen framåt och att få stopp på den. Det är faktiskt svårare än vad man kan tro.


– Om man aldrig tidigare suttit bakom ratten blir man lätt trött på alla nya saker att lära sig och orkar därför inte mer än en lektion då och då. Om man kör hemma också är det bra att ta med sin handledare, då kan vi lägga upp en plan för att nå tidsmålet, säger Otti Bergendahl.

Hon är nyfiken på det mesta och utforskar gärna nya områden, det vittnar inte minst hennes CV om. Innan hon skolade om sig till trafiklärare arbetade hon bland annat som frisör, massör och skidlärare samt har arbetat med tidningsproduktion och marknadsuppdrag på bland annat DN.


– Jag tycker om att göra allt och gillar verkligen att jobba med människor. Men tidningsbranschen är inget 9–17-jobb och det finns alltid andra som är beredda att göra ditt jobb. Med träning och två små barn var jag igång dygnet runt, till slut gick jag helt enkelt in i väggen.


Det hektiska livet blev för mycket. Otti Bergendahl blev sjukskriven under en lång tid och försökte komma tillbaks till sin arbetsplats, men det blev aldrig riktigt bra. När hon började övningsköra med brorsdottern gick det plötsligt upp för henne – det var ju trafiklärare hon skulle bli.


– Jag tyckte att det var så roligt, vi hade så kul och jag har alltid gillat att köra bil och MC. Fart och motor har alltid varit roligt så nu trivs jag väldigt bra.


Otti Bergendahl gjorde sin praktik på en trafikskola där hon träffade Maria van Eijsbergen som hon några år senare tog över Älvsjö trafikskola tillsammans med.

I dag ligger fokuset för kollegorna främst på att alltid lägga upp utbildningen individuellt utifrån vem eleven är, hur förutsättningarna, förkunskaperna och ekonomin ser ut, liksom vilka målen är.


– Vi vill utgå från det som är du så långt det är möjligt och anpassa efter det. Gör man det blir samarbetet bättre.
Otti Bergendahl menar att det gör stor skillnad om det är eleven eller föräldrarna som ligger bakom initiativet till körkortet.


– Det krävs mycket av dig för att du ska kunna ta ditt körkort. Engagemang och inställningen gör det enklare att lyckas, säger hon utan att tveka. 


Det faktum att Älvsjö trafikskola är en STR-ansluten skola som är godkänd av Transportstyrelsen ger en kvalitetsgaranti som gör att eleven har bästa möjliga förutsättningar att lyckas.

En del elever kan ha problem med manuellt växlad bil eller så vill de ta körkort så snabbt som möjligt, då passar det oftast bättre att ta körkort för automat. Det tar kortare tid med färre antal lektioner.
– Så varför krångla till det i onödan? Du slipper traggla mer än nödvändigt. Många tror att man blir låst av automatkörkort, men du kan alltid uppgradera körkortet om du vill.


Otti Bergendahl råder alla att börja med teorin så fort som möjligt. Den är en viktig grund att stå på och godkänt teoriprov är dessutom obligatoriskt innan uppkörningen.
Att känna sig trygg och välkommen på sin trafikskola är ett måste för att inlärningen ska fungera. Älvsjö trafikskola har gjort sig kända för att vara en sådan skola.
– Vi ser varje elev och tar verkligen hand om dem. Här blir stämningen lätt familjär. Vi bryr oss och vill att våra elever ska få körkortet så snabbt som möjligt. Vi brukar också kunna hålla vår tidsplan och vill aldrig tvinga eleven att ta för många lektioner. De ska köra upp när de är redo, det är viktigt även för oss.

2015-10-22
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies