– Vi vet att en av de största utmaningarna för företagsledare idag är att hitta rätt kompetens till sin organisation. Våra agenter är noggrant utvalda och har gedigna nätverk inom det svenska näringslivet, i Stockholm, Malmö och Göteborg, berättar Madeleine Celander, CEO på Agentum.
Istället för att sitta med daterade databaser eller ett antal searchers med begränsad räckvidd på Agentums huvudkontor har företaget byggt upp ett nätverk med personer som har sin egen professionella specialisering och, i sin ofta seniora ställning på arbetsmarknaden, hunnit skaffa sig betydande kontakter.
En strategi som ger ett mycket träffsäkert resultat, då agenternas personkännedom om kandidaterna är hög och ofta vet om de börjar överväga att byta jobb eller står inför en personlig situation där en geografisk förflyttning kan vara en bra idé.
– Jag vet själv att om någon i mitt nätverk rekommenderar mig till en roll så lyssnar jag lite extra om jag känner personen i fråga och har ett förtroende för honom eller henne, berättar Madeleine. Våra agenter rekommenderar kandidater via vår digitala plattform. Personen i fråga får ett e-mail som säger att han eller hon har blivit rekommenderad till en tjänst och han eller hon väljer själv om de vill söka jobbet.
Rekrytering idag uppfattas som en utmaning. Sara och Madeleine delar med sig av sin egen trendspaning och de ser att marknaden för rekryteringsföretag har förändrats.
– Företag generellt har blivit duktiga på att stärka sin interna rekryteringsfunktion, men den största utmaningen är fortfarande att hitta rätt kandidater, säger Sara Svedjedal, Client Director and Head of Strategy. Vi vet också att tid är en bristvara både för kund och kandidat, därför är vår modell utvecklad att snabbt få in kandidater, av hög kvalité och med verifierat intresse innan vi presenterar dem för uppdragsgivaren.
Madeleine förklarar att företagskultur och syfte ökar i betydelse för de riktigt skarpa kandidaterna
– Vi har ofta den dialogen med både uppdragsgivaren och kandidater och vi lägger mycket vikt vid att förstå företagets kultur och kandidatens personlighet. Att tänka objektivt kring etnicitet, kön och ålder är en självklarhet idag, precis på samma sätt som att schyssta villkor och marknadsmässig lön, menar Madeleine. Däremot är det inte ovanligt att vi uppmuntrar yngre bolag att till exempel lyfta fram möjlighet till equity eller flexibilitet i arbetstider i utbyte mot en snäppet lägre fast lön.
Agentum är en spelare att räkna med på den framtida arbetsmarknaden.
– Vi vill vara med och driva utvecklingen i branschen framåt och hjälpa så många bolag som möjligt att hitta rätt kandidater, säger Sara.
Agentums vision sträcker sig långt utanför Sveriges gränser
– ”Great people know great people” är inte begränsat till Sverige och i takt med att fler väljer att jobba utomlands i delar av sitt liv så ser vi en möjlighet att vara med att ta fram de bästa kandidaterna till lediga tjänster världen över. Nästa år expanderar vi till två marknader i Europa.