Dela artikel

Rekryterar chefer globalt på hög nivå

CIP global executive search AB är ett modernt rekryteringsföretag specialiserade mot ledarpositioner inom främst detaljhandel, men även FMCG och IT. Efter närmare 20 år i branschen driver grundaren Isabelle Coleman ett väletablerat rekryteringsföretag med såväl brett som djupt nätverk inom sitt område.

För att nå framgång i rekryteringsbranschen är ett internationellt kontaktnät en avgörande betydelse. Att ha globala samarbeten effektiviserar rekryteringarna och garanterar rätt person på rätt plats. Det menar Isabelle Coleman, som i likhet med alla konsulterna hos CIP, har arbetat många år på olika chefspositioner inom olika branscher före sin rekryteringskarriär.


CIP global executive search har under sina framgångsrika år inom branschen byggt upp ett gediget register innehållande internationell kompetens och erfarenhet tillsammans med ett team som är dedikerat och passionerat intresserade av sitt arbete. 


– Jag är övertygad om att nätverk är framtiden. Man behöver inte längre fysiska kontor runt om i världen för att driva globala företag eller genomföra internationella intervjuer, säger Isabelle och tillägger: 


– Tidigare satt vi konsulter på flygplatser runt om i världen för att genomföra fysiska intervjuer med kandidater, som vi i dag kan intervjua via Skype i steg ett. På så vis sparar vi massor av tid och pengar till våra kunder, men hinner ändå intervjua de bästa i världen – inte bara i Sverige – till ett uppdrag. 


CIP global executive search arbetar alltid och kontinuerligt med internationella uppdrag i Europa, USA och Asien, vilket är en av företagets absoluta styrkor. Uppkoppling, kompetens, erfarenhet och kontakter är vad som kommer att behövas för att nå framgång i deras och många andras branscher, menar Isabelle.


Hon är övertygad om att de stora multinationella bolagen på allvar kommer att utmanas av marknadens mer småskaliga företag. Isabelle tror på decentralisering och nya typer av företagsstrukturer. 


– Det finns en stor trygghet i att anlita ett mindre företag. Den stelbenta och avlägsna organisationen hos giganterna kommer ganska snart att minska deras inflytande på marknaden, säger Isabelle. 


Flertalet konsulter hos CIP global executive search har ett förflutet utöver chefspositioner och linjebefattningar, som executive search-konsulter på andra rekryteringsbolag. Bland annat Boyden internationell och Merit Mind. Branschmässigt har CIP-konsulterna arbetat inom detaljhandel, FMCG, IT, försäkringsbranschen och läkemedelsindustrin. 


166090 CS0


CV-registrering med video

CIP global executive search både följer med i och driver den tekniska utvecklingen på rekryteringsmarknaden. I dag håller man till exempel på med att bygga upp ett kandidatregister med CV-filmer, som ett komplement till den vanliga CV-databasen. Kandidaterna ges möjligheten att själva, via hemsidan och sin smartphone, lägga upp en 60 sekunders video där man svarar på tre frågor som finns på hemsidan. Ett enkelt och effektivt sätt att ge kunderna lite mer personlighet till det mer traditionella och faktainriktade CV:t. 


– 60 sekunder går väldigt fort. Men kandidaterna svarar på samma frågor, vilket gör att man snabbt ser olika personligheter baserat på hur man som kandidat väljer att ta sig an filmuppgiften, säger Isabelle. 


En del skämtar och skrattar, medan andra läser innantill eller håller armarna i kors. Introverta och extroverta personligheter hanterar videoinspelningen oftast olika. 


– Rörlig bild och ljud säger så otroligt mycket mer om en person än bara text och foto, säger Isabelle och fortsätter:


– Man kan räkna med att en vanlig rekryteringsprocess för en högre chefsbefattning tar cirka sex till åtta veckor från förfrågan till beslut och påskrivet avtal. Först försäkrar vi oss om att vi förstått kundens behov, affärsfokus och strategiska mål. Detta genom att intervjua kunden grundligt och sedan skriva en företags- och rollbeskrivning som kunden godkänner och vi sedan använder till kandidaterna under processens gång. 


Sedan söker CIP:s researchers igenom såväl deras egen omfattande databas som Linkedins rekryteringskonto och egna nätverk, och gör även en så kallad mapping utifrån konkurrenter kunden gärna ser kandidaten komma från. 


Efter ett par veckors sökande i databaser och kandidatintervjuer presenterar ansvarig konsult en topp fem-lista över de mest relevanta kandidaterna till kunden, som i sin tur gör ett slutligt urval av vilka tre finalkandidater de själva vill intervjua. Därefter görs omfattande referenstagning, tester, UC och brottsregister, för att slutligen coacha och hjälpa kund och kandidat att verkställa anställningen. 


166090 CS2


Ensam i sin nisch

I dag är en effektiv rekryteringsprocess viktigare än någonsin då människor inom de flesta branscher tenderar att byta arbetsplats och position oftare än tidigare. I synnerhet inom e-handelsrollerna, där kandidaterna är ”heta” och ständigt tillfrågade om nya tjänster. Guldklockornas tid är definitivt förbi!


– Förr kunde man bli kallad för ”hoppjerka” om man bytte tjänst oftare än vart femte, vart tionde år. Idag är det helt okej att byta vartannat eller vart tredje år beroende på bransch och roll, skrattar Isabelle.


I situationer som kräver akut men tillfällig rekrytering kan CIP global executive search stå till tjänst med smidiga och välfungerande interimslösningar under den tid det tar att hitta en ny person till den aktuella positionen. 


– Vi är relativt ensamma inom vår nisch – detaljhandeln. Inom modebolagen är det lättare att säga vilka vi inte jobbar med än vilka vi jobbar med som kunder i dag, säger Isabelle. 


– Vi trivs inom vår lilla nisch och älskar våra kunder med stor passion. Nöjda kunder ger ett nöjt CIP-team och goda affärer, säger hon avslutningsvis.


CIP:s två huvudsakliga verksamhetsdelar är i dag: 

* Rekrytering/headhunting till högre chefspositioner – styrelse, vd, ledningsgrupp och specialisttjänster.

* Interimlösningar, främst för vd, CFO, Business Controllers och HR – men även andra efterfrågade roller.
2016-12-07