134038_kenzan_tours.1
134038_kenzan_tours.2
134038_kenzan_tours.3
134038_kenzan_tours.1
134038_kenzan_tours.2
134038_kenzan_tours.3

Resebyrå med Afrika som specialitet

När Aki Nicolaides för nio år sedan åkte på långsemester till Östafrika upptäckte han att det var ett område de svenska resebyråerna inte hade mycket information om. Efter att själv ha ordnat hela resan på plats hos lokala arrangörer, kläcktes idén om att starta något eget.

– Jag erbjuder något annorlunda och fokuserar på prisvärda safariresor till Afrika som kan anpassas efter kundernas egna önskemål. Även fast det mesta gick bra under min resa fanns hela tiden osäkerheten om jag skulle bli lurad. Det vill jag att mina kunder ska slippa, förklarar Aki Nicolaides som driver resebyrån Kenzan Tours AB.


Och konceptet har slagit väl ut. Från att ha börjat på hobbynivå med ett fåtal kunder, kunde Aki året därpå leva på företaget på heltid, och även börja anställa personal. I dag arbetar sex personer med att hjälpa de 1 300 resenärer som under året beräknas boka sin resa genom Kenzan Tours.
– Vi är fortfarande specialister på Afrika, men arbetar även mycket med Asien och områdena kring Indiska oceanen. Tanken är att vi framöver ska ordna lika mycket resor till alla kontinenter för att på så sätt öka antalet resenärer ännu mer.


Resmål och lokala arrangörer hittar han främst genom mässor, rekommendationer och företag som kontaktar honom direkt. Många resmål besöker Aki själv för att säkerställa att allt fungerar som det ska, något som gäller både aktiviteterna och hotellen, som ska vara prisvärda och hålla god service.
– Märker vi att det är något som inte håller kvaliteten tar vi bort det direkt. Det är viktigt för våra resenärers skull och för att vi inte ska få några klagomål. Våra besök gör även att vi lättare kan hitta resmål som passar våra kunder, eftersom vi då vet exakt vad som finns på varje ställe och kan anpassa resan efter varje resenärs förutsättningar och önskemål.

2013-08-27
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies