135041vvssoderort

Rörmokare med tid för alla

Med främst driftsföretag och fastighetsägare i sin kundkrets satsar rörmokaren Rickard Granquist i första hand på större arbeten inom ventilation, värme och vatten. Genom att undvika att överboka sig får han plats i schemat för de kunder som behöver akut hjälp.

– Jag vill stå för personlig kontakt och kunna tillhandahålla snabb service, särskilt för de kunder som har ramavtal. Om det händer något hos dem måste jag ha möjlighet att kunna ta det mellan andra jobb, menar Rickard Granquist som driver VVS Söderort AB sedan tio år tillbaka.

Han anser att god service innebär såväl att själv komma i tid som att vara klar med arbetet inom skälig tid. Dessutom ser han det viktiga i kommunikation med varje kund för att informera om vilka fel som hittats, hur de bör åtgärdas och hur mycket det kommer att kosta.
– Jag vill inte att det ska bli något överraskningsmoment för kunden, utan försöker i stället redan innan jag påbörjar ett jobb att vara öppen med vad saker kostar och hur lång tid det kommer att ta, säger han.

Rickard har sett hur utvecklingen gått framåt sedan han började i branschen för 22 år sedan. På den tiden var det cheferna och verkarna på VVS-företagen som satt på kunskapen om saker som säkerhet och miljöfrågor för att sedan delegera uppdrag till sina anställda. I dag utbildas alla för att själva kunna ta ansvar för hur jobben utförs.
– De som kommer som nya i branschen nu har fått med sig mycket ny teknik som ska användas i jobbet. Det är bra, samtidigt som de gamla välbeprövade metoderna kommer alltid att finnas kvar, säger Rickard.

Han tycker att det roligaste med sitt yrke är att lösa de problem hans kunder behöver hjälp med.
– Det är en upplevelse att komma till ett nytt uppdrag och åtgärda ett fel för att sedan se hur kunden går lättad därifrån när arbetet är klart.

2013-10-29
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies