Enköpings Vulk & Däck AB förser sina kunder med däckbyte och däckservice på allt ifrån personbilar och husvagnar till lastbilar och entreprenadmaskiner. Med lång erfarenhet och stor kunskap utför de många olika tjänster som rör däck.
De är ett minst sagt gammalt företag och har i många år försett sina kunder med sin expertis inom däck. Om två år firar företaget hundraårsjubileum, då de funnits på marknaden ända sedan 1922.
Sören Gabrielsson som äger och driver verksamheten sedan förra året har jobbat som anställd på företaget sedan 1991.
Under de lugnare perioderna jobbar Sören och en anställd, medan han under högsäsong tar in ett par till anställda, för att hinna med alla kunder.
Här förser de kunderna med många olika tjänster inom däck, där de utför både däckskifte, balansering, reparation, hjultvätt samt har nyförsäljning av däck och även erbjuder däckhotell. De kan också bistå kunderna med tjänster inom alla möjliga slags däck, från gräsklippare och mopeder till traktorer och pistmaskiner.
– Vi är en fullserviceverkstad. Här är det mycket hjul i rullning inom alla slags maskiner, vilket gör att vi har jobb nästan året om istället för att bara vara sysselsatta under högsäsongerna två gånger om året.
Att lämna in sina däck för förvaring på däckhotellet är något som har ökat i efterfrågan de senaste åren.
– Kunder som använder däckhotellet har mer än fördubblats senaste åren och det kommer nya kunder hela tiden.
Att lämna in sina däck när det är dags för skifte har också fler fördelar än att man slipper utföra själva jobbet själv.
– Vi gör besiktningar när vi tar av däcken och talar om för kunden om vi ser att de börjar bli dåliga och snart behöver bytas ut.
Sören berättar att människor i regel är sena med att skifta däck och att många får bråttom när snön kommer.
– Jag tycker att man ska vara förberedd när man går mot kallare tider. Går termometern ner mot fem plus och du får skrapa rutan en morgon, är det kanske dags att skifta däcken. Då är du förberedd när halkan kommer.
När man ska välja däckfirma tycker Sören att det är bra att vända sig till någon som har erfarenhet och som finns lokalt på orten.
– Jag tycker att man ska hålla sig till lokala förmågor och stötta dem.
På företaget är man måna om sina kunder, såväl stamkunder som nya och här gör man gärna det lilla extra för kunden.
– Kommer det in en kund fem i fyra med en punktering, hjälper vi såklart till även om det innebär att man får stanna en stund efter stängning. För oss har fokuset alltid legat på att ge bra och snabb service. Kundvård är det allra viktigaste i en verksamhet och att se till att alla kunder är nöjda, avslutar Sören.