Dela artikel

Salong med harmonisk och familjär känsla

Till frisörsalongen Hairmoni kommer kunder i alla åldrar. De har medvetet lagt sig på en lite lägre prisnivå än snittet.
– Vi vill inte ta onödigt höga priser, då vi vill att alla ska ha råd att gå till frisören. Därför har vi en speciell prislista som gäller för barn i åldrarna 0-15 år och även för pensionärerna, så att de också ska ha råd att känna sig fina, säger Agnetha Callmer.

Hairmoni i Landskrona är hemtrevligt inredd och här råder en familjär känsla, precis den anda som Agnetha och Julia Callmer vill skapa för att få alla att känna sig välkomna. Här står god kundservice högt på listan.


Ända sedan Agnetha var liten drömde hon om frisöryrket och hade sin moster som förebild, som också var frisör. Agnetha utbildade sig och jobbade som frisör fram till 2003 och skolade då om sig till frisörlärare. Därefter jobbade hon under 14 år på Polhemsskolan i Lund. Julia som i tidig ålder besökte sin faster Agnetha på hennes salong, kände att hon också ville bli frisör och utbildade sig så småningom.


När Agnetha hittade en lämplig lokal som skulle passa som salong bestämde hon sig för att öppna den och anställa Julia, som för ett år sedan gick in som delägare.


Agnetha som jobbat inom yrket under många år berättar om vikten av att vara en seriös salong. De är med i Frisörföretagarna och Agnetha har tagit alla deras licenser som går från A-E och som står för delprov, gesäll, mästarbrev, seriöst företagande och legitimerad lärare. Julia har också hunnit ta några av dem.


      – Jag tycker att man som salong ska vara med i det här. Vi är med i det för att vi vill jobba mot oseriösa aktörer, säger Agnetha.


På salongen jobbar de med märket Icon, som både är ekologiskt och har veganska färger.


      – Många nya kunder som googlat på ekologiska produkter kommer  hit för att vi använder det här, säger Julia.

Julia och Agnetha värnar inte bara om miljön, utan skänker också en del av pengarna som kommer in till bröstcancer- och diabetesfonden.


På salongen jobbar Julia heltid medan Agnetha har det som en bisyssla och sköter allt runt omkring.


Till salongen kommer både kunder som vill ha det klassiska och de som vill ha det allra nyaste och modernaste.


      – Vi följer hela tiden modet och blir inspirerade av andra. Som lärare får man också mycket inspiration, säger Agnetha.


 Just nu väntar de på att få ett bygglov beviljat, då de vill utöka storleken på salongen.


      – Vi vill inte flytta på oss, utan vara kvar och växa i den här lokalen. Så småningom vill vi ha fler medarbetare och att kundkretsen växer ytterligare.


I lokalen finns även en annan företagare som utför massage, vilket gifter sig fint med den känsla som Julia och Agnetha ville skapa och tänkte på när de gav salongen dess namn .


Julia planerar också att utbilda sig till barberare och ta barberargesäll under 2020.


      – Det är något som ligger i tiden. Män blir mer och mer medvetna och tycker att det är härligt att kunna få ett fixat skägg, säger Julia. 


Eftersom Agnetha har jobbat så länge i branschen och Julia är nyutbildad, skapar de en perfekt match.


      – Jag som har hållit på i så många år, känner att jag aldrig vill sluta utvecklas. Det här är en jättebra kombination, Julia har nytänk, är otroligt duktig på färg och jag har en lång erfarenhet, säger Agnetha.

2020-02-24