För att alla barn ska utvecklas maximalt krävs en lugn och trygg lärandemiljö. Det menar Karen Natvig, rektor för både Danmarks skola och Nåntunaskolan utanför Uppsala. Båda två är skolor för barn i förskoleklass till och med årskurs fem.
När Karen tillträdde som rektor hade Danmarks skola haft en nedåtgående trend under flera år, sedan dess har hon arbetat hårt för att vända denna negativa utveckling. Tack vare stor hjälp av lärare, föräldrar och elever har hon lyckats. I dag är skolan en verksamhet med goda studieresultat och välmående barn.
En väl inarbetad värdegrund och hög vuxentäthet i klassrummen är två av de viktigaste framgångsfaktorerna.
– Enligt vår värdegrund arbetar vi aktivt för att eleverna ska förstå att de har rätt till en trygg skola, men även skyldighet att bidra till att andra känner samma trygghet, berättar Karen.
Den höga vuxentätheten gör att man kan se till att även elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd får den hjälp de behöver främst i den ordinarie klassen – ett inkluderande förhållningssätt som enligt beprövad forskning gagnar alla elever.
De första skolåren är avgörande för hur barnen ska lyckas i framtida studier och yrkesliv, menar Karen.
– Det är här som grunden läggs och därför fokuserar vi på att sätta in stöd så tidigt som möjligt, förklarar hon.
Karen är övertygad om att störst resurser i de tidigaste skolåren ger bäst resultat i längden. En av de viktigaste målsättningarna är att eleverna, när de lämnar Danmarks skola, ska ha utvecklat en medvetenhet kring hur de själva lär sig allra bäst.
– Med en sådan insikt i ryggsäcken kommer de att klara sig fint, lovar Karen.