Mindre bolag som växer snabbt har ofta inte resurser att förvalta IT-miljön i takt med att nya krav uppkommer. När IT blir ett hinder, snarare än ett hjälpmedel, är det dags att ta nästa steg. Det konstaterar André Isberg och Jonathan Sabelström på Zelly och berättar att de vill erbjuda mindre bolag samma IT-lösningar som stora företag.
– Vi blir kundernas IT-avdelning kort sagt, sammanfattar André.
Zelly har vänt upp och ner på den traditionella affärsmodellen, där kunder ofta låses upp i långa avtal. I stället arbetar man med månadsavgifter utan bindningstid.
– Innovation är viktigt för oss. Trivs kunderna kommer de att stanna, säger Jonathan.
Deras företag erbjuder kunderna moderna men samtidigt välbeprövade lösningar. Och utgångspunkten är alltid bolagens individuella behov och mål.
– Vi fungerar mycket som rådgivare och kan rekommendera applikationer utifrån kundens behov, berättar Jonathan, som råder den som är tveksam att börja småskaligt.
– IT ska inte vara en nödvändig utgift, utan ett verktyg för att öka affärsnyttan, fyller André i.
Fördelarna handlar framför allt om mobilitet. Du kan arbeta var och när som helst, på vilken enhet du vill. Prestandan förbättras också, i och med att Zelly investerar i innovativa lösningar, som kunden får tillgång till utan att prisbilden förändras. Slutligen är säkerheten – tvärt emot vad många tror – bättre för molntjänster.
– Eftersom kunderna delar på infrastrukturen kan vi och våra partners investera stora summor pengar för att möjliggöra bästa möjliga säkerhet.
Efter en flygande start ser duon ljust på framtiden.
– Vi har hittat de leverantörer och partners vi vill ha. Nu hoppas vi att få ännu fler att våga prova våra tjänster.