Skådespeleriets elementära delar
Det har hunnit gå exakt 20 år sedan Tomas Neumann hade sin första lektion på egna Stockholms Elementära Teaterskola. Här erbjuds en studiemedelsberättigad teaterutbildning på ett år samt en rad teaterrelaterade kurser som teatermask, mim, auditionteknik och filmskådespeleri.
På Stockholms Elementära Teaterskola är den ryska skådespelaren och teaterdirektören Konstantin Stanislavskijs idéer och metoder centrala. Tomas Neumann sammanfattar det grundläggande.
– Att med medveten handling komma åt det undermedvetna. Jag gör saker med mitt medvetande och mitt undermedvetna reagerar på det. Konstantin Stanislavskij är fader till alla andra metoder och hade turen att träffa de allra förnämsta skådespelarna som avslöjade sina främsta hemligheter.
Den ettåriga utbildningen ger en grund som är avgörande för att kunna gå vidare och utvecklas.
– Utan det elementära är det ingen idé att syssla med teknik, förklarar Tomas Neumann.
Han är själv utbildad vid Warszawas Statliga Teaterhögskola och håller i teaterlektionerna, som innehåller allt från association, avslappning och andningsteknik till text-, scen- och pjäsanalys. Teaterlektionerna kombineras med lektioner i tal, sång, rörelseteknik och dans, som andra lärare håller i. Teaterbesök är ytterligare en del av utbildningen.
Här går framför allt elever som är mellan 18 och 30 år, men Tomas Neumann tvekar inte att ta in personer som är äldre.
– Det är så spännande att träffa nya människor hela tiden, exempelvis någon ur rikspolisstyrelsen som så småningom visar sig bli en av de bästa.
Några av de elever som går den ettåriga utbildningen på Stockholms Elementära Teaterskola går vidare till teaterhögskolan, men Tomas Neumann menar att det inte är ett måste för att bli en duktig och framgångsrik skådespelare. Men disciplinen, den är en förutsättning.
2015-10-21
Dela artikel