GodDryck som ägs av stiftelsen GoodCause, startades 2005 av fyra entreprenörer, med Stefan Krook i spetsen. De frågade sig: ”vad kan vi göra för att förbättra världen?” De insåg att de måste göra vad de är bra på - att starta och driva företag. Receptet är riktigt bra och konkurrenskraftiga produkter, minimal påverkan på miljön och slutligen att vinsten går till välgörenhet utan mellanhänder.
Först startades GodEl, som nu har utsetts till Sveriges mest hållbara elbolag åtta år i rad. Därefter följde GodFond och senast GodDryck och tanken är givetvis att det kommer fler GodBolag framöver.
– idén till GodDryck kom till i och med att den alkoholfria marknaden växer, och att det definitivt behövdes bättre alternativ till alkoholhaltiga drycker- som smakar gott! Idag, fyra år senare, finns vi på alla systembolag, restauranger, hotell och i dagligvaruhandeln. Nu ska vi göra mer, nu skalar vi upp och vill erbjuda marknaden fler högkvalitativa produkter. Ju fler konsumenter som väljer oss, desto mer avkastning kan ges till välgörenhet och desto mer kan världen förbättras! Det här känns som en riktigt rolig resa att vara med på, säger Joseph Dickenson, nytillträdd Vd på GodDryck.
De kompromissar aldrig med god smak eller kvalité. Deras NO 1 är ett mousserande alkoholfritt ekologiskt vitt vin, utsedd till bland annat bästa bubblet av Aftonbladet. NO 2 är ett mousserande alkoholfritt ekologiskt rosévin, även det med toppbetyg. NO 3 är en mousserande äppelmust, tillverkat av svenska äpplen som kallpressats på gammeldags vis. Äppelmusten är perfekt i höstgrytan! tipsar Joseph.
– Vi vill vara bäst på att utveckla bra alkoholfria produkter som är konkurrenskraftiga. Tack vare den försiktiga avalkoholiseringsprocessen, bevaras så mycket smaker som det bara går, samtidigt som vinet blir alkoholfritt. Vår NO 1 och NO 2 är fantastiska, men med Prestige Cuvéen har vi tagit steget längre. Vår Prestige Cuvée har en längre lagringstid, är torrare och mer komplex i smaken. Gillar man vin, kommer man att gilla den här! säger Joseph och tillägger:
– Konsumenter gör mer medvetna val idag, och vill förknippa sig med varumärken som vill göra skillnad. Det här är troligen den snabbast växande köpgruppen just nu. När man väljer vår dryck på hyllan, då vet man att man har gjort ett bra val för festen och för miljön!