166040 HK0

Skapar den frisyr som du önskar

Till Hår & Kvalité i Söderhamn kommer kunderna inte bara för frisörernas höga kompetens utan även för den hemtrevliga och gemytliga stämning som präglar salongen. Individuella önskemål och förutsättningar alltid kommer först.

Kunderna som kommer till Hår & Kvalité reagerar ofta över den harmoni som råder på salongen. Detta lugn är en följd av att frisörerna My Schelin och Therese Öhrn, som driver verksamheten, inte springer mellan flera kunder samtidigt.


Att koncentrera sig på en kund i taget är en kvalitets- och säkerhetsfråga. Inget hår är det andra likt och det finns alltid risk att det inte reagerar som avsett på färgen som används. 


– Kanske kommer en kund på att ögonbrynen behöver noppas. Då vill vi ha tid att göra det utan att de har beställt särskild tid, säger Therese. 


– Många undrar om vi aldrig är stressade och det är vi faktiskt inte, ler My. 


Både hon och Therese utstrålar glädje och trivsel. Att de älskar sitt arbete skapar en familjär stämning som sprider sig till kunderna.


– Alla hälsar på varandra och småpratar mellan stolarna, säger Therese. 


Även inredningen – gällande både färgval, belysning och mysiga detaljer – präglas av Thereses och Mys önskan om en personlig salong där kunderna ska känna sig hemma. Det får enligt dem aldrig kännas sterilt och stämningslöst, utan i stället levande och välkomnande. 


Duon värderar utveckling och förändring, det märks inte minst i just inredningen där nya detaljer tillkommer med regelbundna mellanrum. 


– De kunder som bara kommer ett par gånger om året kommenterar alltid att något ser annorlunda ut, skrattar Therese. 


Många uppskattar också att Hår & Kvalité inte ligger på gågatan mitt i stan.


– De tycker att det är skönt att slippa sitta i ett skyltfönster mot gatan. Dessutom är det lättare att parkera här, säger Therese.


166040 HK


Kundvård utan stress

Salongen grundade My och Therese för drygt tre år. Efter lång tid som anställda längtade de efter att driva något 

eget ihop. 


– Vi trivdes som anställda och skulle absolut inte vilja vara utan den tiden. Det vi lärde oss hos vår tidigare arbetsgivare har vi stor användning för i dag, säger Therese. 


De var redan från början på det klara med vilken sorts salong de ville driva. 


– Vi var helt överens om att varje kund skulle ha vår fulla uppmärksamhet under hela behandlingen. Att klämma in kunder under verkningstider har aldrig varit aktuellt för oss, säger My. 


En filosofi som gör det möjligt för dem att ge varje kund extra mycket service som utmärker en riktigt bra salong. 


– När vi arbetar med en kund i taget har vi full koll på eventuella överraskningar och kan åtgärda oväntade resultat i tid, förklarar Therese. 


166040 HK1


Så mycket bättre resultat

Hår & Kvalité är en renodlad frisörsalong. Här erbjuder man visserligen även håltagning i öron och näsa, men utöver det fokuserar man bara på hår. Hos salongen finns alla traditionella behandlingar som klippning, slingor, permanent, färgning samt fest- och bruduppsättningar.


– Vi har även en hel del hårvårdande behandlingar, bland annat med Olaplex som återställer skadat hår och gör det starkare och friskare, berättar My.


Många kunder har med sig bilder på hur de vill se ut i håret. My och Therese understryker hur viktigt det är att de som frisörer är öppna med vad som är möjligt att göra. De sätter en ära i att aldrig lova något de inte kan hålla. 


– Vad vi kan åstadkomma beror på en mängd olika faktorer. Det kan till exempel krävas flera färgningar för att få till den ton som kunden önskar, förklarar Therese och tillägger att ursprungsläget är helt avgörande för hur slutresultatet blir. 


Även kundens livsstil spelar roll för vilken frisyr som passar.


– En människa som inte gillar att fixa till håret varje morgon ska inte ha en frisyr som kräver mycket jobb för att det ska se snygg ut, säger My. 


Många tycker att det är dyrt att gå till frisören. My och Therese har stor förståelse för det men förklarar att det finns en mängd faktorer som förklarar prisbilden.


– Det går inte att jämföra en hemmafärgning med en som är gjord på salong. Ett lyckat resultat kräver att man väljer färg och metod efter det enskilda håret, något som man inte uppnår när man köper färg i mataffären, konstaterar Therese. 


Vidare är de hårprodukter som används på salongen valda med hänsyn till både hårets och miljöns bästa. Därför är de naturligtvis dyrare än de produkter man kan köpa i mataffären. 


Sammanfattningsvis betalar ett besök hos frisören för kunskap, erfarenhet och en garanti på att man får det resultat som man kommit överens om på förhand. 


Att utvecklas som frisörer är naturligtvis något som både My och Therese tycker är viktigt och roligt. De är noga med att hänga med i vilka trender som gäller. Inte endast de som rör hår och frisyrer utan även mode och inredning är viktigt. 


– Allting hänger ihop. När inrednings- och modetrender går mot det avskalade, naturliga och ekologiska gäller samma sak i vår bransch, säger My. 


De är stolta och glada över salongen de driver i dag.


– Men det betyder inte att vi inte hela tiden strävar framåt. 

2016-11-18
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies