Dela artikel

Skolan med stort hjärta

Ektorps skolenhet i Nacka har verksamheter med en spridning från förskola till årskurs sex. Här tror man på mindre enheter men med desto större hjärta. Varje individ ska få utvecklas utifrån sina unika förutsättningar i en tillvaro där pedagogerna inte bara känner till namnet utan också känner ansvar för alla barn inom enheten.

Utskogens och Skogsstigens förskola, Borgvalla-skolan och Ektorps skola – de går alla under samma enhet och regi. Här är tron på människan en viktig grund.
– Vi har försökt satsa på hög kvalitet och ett kreativt lärande. När Skolinspektionen för tre år sedan gjorde en undersökning fick vi utmärkelsen ”Prickfri skola” i sällskap med ett fåtal skolor i Sverige, säger rektor Monica Lundberg.
Att hitta kompetenta lärare som stöttar varandra och samtidigt får vara sitt eget jag i sin yrkesroll är nyckeln till mycket. Framför allt märks deras inverkan tydligt på skoleleverna som enligt Monica är motiverade och tycker det är stimulerande att lära sig.

En annan viktig aspekt är att Ektorps skolenhet försöker se varje elevs unika behov. Som stöd finns två speciallärare för att varje individ ska få utvecklas utifrån sina förutsättningar. Här pågår ett ständigt arbete för att utmana elevernas naturliga nyfikenhet och lust att lära. Det vackra läget intill grönområdet Nyckelviken gör att det finns gott om möjligheter att använda naturen som klassrum. Samtidigt är Ektorps skolenhet en skola som ligger i framkant även teknikmässigt. Det märks inte minst på förskolan.
– Att vi exempelvis arbetar med surfplattor är ett viktigt pedagogiskt inslag på en modern förskola och som bonus tilltalar det de bästa förskollärarna. De som söker sig till oss har en gedigen bakgrund.

Det finns tre egna kök på Ektorps skolenhet. Dessa serverar barnen och eleverna vällagade och näringsrika måltider, lagade från grunden. I många avseenden märks det att den här enheten har hjärtat på rätt ställe.
– Det är något speciellt med att jag som musiklärare på skolorna faktiskt kan namnen på alla elever som går här, säger Jimmy Friedman. Det skapar en trygghet som är väldigt värdefull.
Rika tillfällen finns då de yngre barnen möter de äldre eleverna i den dagliga verksamheten, som på skolgården, i matsalen eller i korridoren. Detta skapar en nära kommunikation och ger också en trygghet utanför klassrummet.

2013-10-29