Dela artikel

Skolan som ger en vändprocess

Med småskalighet, trygghet och vändprocess erbjuder skolan SALUT undervisning för elever som hamnat snett. ”Att känna trivsel och tillit gäller både lärarna och systemet. När eleverna känner det får de också ett inflytande som är det allra bästa”, säger Magnus Karnefors, rektor vid Ross Tensta gymnasium och med särskilt ansvar för Salut.

SALUT bildades efter att utbildningsförvaltningen i Stockholms Stad funnit ett behov av särskild undervisning för elever som på olika sätt kommit in på fel bana i områdena Tensta-Rinkeby och Hässelby-Vällingby. Det är främst elever från dessa områden som går på skolan, men även ungdomar från andra ställen i staden hittar hit.
– Vi är unika med att ha ett politiskt uppdrag, men med ett eget arbetssätt efter Ross-konceptet, en beprövad modell från USA, där vi tagit grunderna och utvecklat det till vårt eget, förklarar Magnus.
Rosskonceptet går ut på att arbeta tematiskt med en historisk resa som är ämnesövergripande. Undervisningen motsvarar det som står i läroplanen, men är unik på så sätt att den skapats kring en historisk resa. Dessutom är skolan helt anpassad efter elevernas behov.
– Vi har till exempel inga arbetsrum bara för lärare, allt är integrerat för att eleverna ska kunna nå oss när de vill och att alla ska känna samhörighet med varandra, menar Magnus.

Hit kommer elever under hela läsåret med olika bakgrund, svårigheter och behov. Därför är det viktigt att det finns kompetent personal som kan hantera det, något som finns enligt Magnus. Salut startade som ett pilotprojekt 2005 och har sedan dess utvecklats och fått en stark förankring med skolor i Stockholms stad. Bland annat har skolan vunnit Emerich Roths fredspris och fått särskilda omnämnanden för sitt kvalitetsarbete av bland annat Skolinspektionen.
– Vi kan erbjuda en riktigt bra arbetsplats, lite som en experimentverkstad där personalen kan ta ut svängarna. Samtidigt som de verkligen behövs då det kommer hit elever som inte passar in i mallen och som behöver all hjälp de kan få för att komma in i vändprocessen. De måste få känna att de är någon.



2012-12-14