Dela artikel

Skräddarsydda event för alla

Företagsevent handlar om att nå ut med sitt budskap till kunder, anställda eller samarbetspartners. För att det ska bli så bra som möjligt krävs att företagets värdeord synliggörs och förmedlas på rätt sätt. Det menar Robin Lindquist, delägare i eventbolaget [å:t kotyr] i Luleå.

– Vi tycker att det är viktigt att skapa event som förmedlar exakt det kunden vill. Därför tar vi alltid reda på syftet med eventet och vad företaget vill kommunicera med det. Vill de framställas som jordnära kanske ett event med känslan av att komma hem till någon och äta köttsoppa är det rätta, menar Robin Lindquist.
Han är utbildad upplevelseproducent och har alltid brunnit för starka upplevelser. Som liten var han den som helst stod bakom scenen och ordnade med logistiken, vilket gjorde att det föll sig naturligt att det var det han ville arbeta med. Under en mässa som Robin var med och arrangerade i Boden träffade han Malin Winsa, som snart kom att bli delägare i bolaget.
– Vi kompletterar varandra väldigt bra. Robin är den kreativa producenten som sprutar idéer, medan jag har rollen som den konkreta projektledaren, säger Malin som är ekonom i grunden med en bakgrund inom service och restaurang.

Duon arbetar med alla sorters event, från en liten maskottävling ena dagen för att nästa arrangera en stor mässa med ett hundratal utställare. Tack vare bra nätverk finns även goda samarbeten med företag som ordnar saker som ljud och ljus som de inte själva klarar av.
– I dag är det vi två som arbetar i företaget och som gör alltifrån att ställa i ordning ett event tidigt på morgonen till att städa efter det sent på natten. Vi är prestigelösa och har inga problem med det, men planen är att framöver växa och kunna anställa fler så att vi blir ett team som sköter allt, förklarar Malin.

2013-08-29