Dela artikel

Slår konkurrenterna i kundnöjdhet

Tomas Scholz kände att de sista åren fram till pension inte skulle fortsätta i samma karriärsspår som tidigare. Som den sanna MC-entusiast han är tvekade han därför inte att slå till när MC-Bolaget i Järfälla blev till salu förra sommaren. ”Och på den vägen är det”, säger han.


MC-branschen styrs av motorcykelåkandets begränsande säsong. För att överleva vintern krävs därför riktigt starka känslor för att åka hoj.
– I den här branschen finns inga stora pengar. Här befinner man sig för att man har en passion för motorcyklar och det var också därför jag införde vår slogan ”Din MC, vår passion”, berättar Tomas.
På MC-Bolaget i Järfälla erbjuder han allt som MC-ägare kan tänkas behöva – service, reservdelar och tillbehör. Sedan Tomas tog över verksamheten har han strävat efter att ändra sortimentet något.
– Tidigare ägare har varit otroligt duktiga och byggt upp en god kundrelation. Företaget har väldigt gott rykte och det visste jag, annars hade jag inte tagit över. Jag har även fått en hel del nya kunder sedan jag startade.
I företagets verkstad ges också möjligheter till både reparationer och däckbyte. Tomas är övertygad om att teknikerna måste dela samma entusiasm för motorcyklar som honom själv.
– Är de inte passionerade så passar de inte här.

MC-Bolaget arbetar med alla japanska motorcyklar och är auktoriserad serviceverkstad för Kawasaki och Hyosung. I år har man breddat verksamheten som numer även inkluderar service på Yamahas snöskotrar.
– Jag har kontrakterat en enormt duktig tekniker som har arbetat med snöskotrar i fem år, säger Tomas och berättar att företaget också tar sig an skadereparationer samt samarbetar med alla försäkringsbolag.
Servicen är MC-Bolagets utmärkande drag.
– Vår styrka är att vi är nära kunden och att kunden får 100 procent uppmärksamhet och alltid är helt nöjd. Där har vi ett övertag mot våra större konkurrenter.

2013-02-12