Sedan starten för 45 år sedan har Café Smulan varit nära förknippat med smörgåstårtor och landgångar. “Det är ju våra smörgåstårtor som är vår stora grej” säger Lena Thilly. Recepten på fyllningarna har inte ändrats och kunderna uppskattar både brödet och rörorna som de beskriver som fräscha och inte “majonäsiga”.
I dag finns sex varianter allt från lax och räkor till vegetariska alternativ. De flesta smörgåstårtorna går även att få glutenfria. Det är fortfarande kärnan men de har också blivit startpunkten för en bredare utveckling mot catering.
Catering i Västra Frölunda med stark tillväxt
Catering är i dag en av Café Smulans viktigaste verksamheter. Lena beskriver cateringen som både rolig att utveckla och avgörande för framtiden. Julen är ett tydligt exempel. Jultallrikar och bufféer har blivit mycket större än tidigare och är populära bland både privatpersoner, företag och pensionärsföreningar.
Även studentfiranden är en stark försäljningsperiod där smörgåstårtor och bufféer efterfrågas i stor skala. Lunchlådorna som lanserades på senare år har blivit ett uppskattat inslag för vardagen. Dessutom är smörgåsar för avhämtning populära vardagar som helger.
“Jag ville göra mer. Jag tyckte det var jätteroligt att få utveckla sortimentet,” berättar Lena.
Tillsammans med Kenneth planerar hon att utveckla cateringutbudet ytterligare, bland annat genom att öka antalet smörgåstårtsvarianter från sex till åtta och introducera nya smaker som tonfisk. Även mörkt bröd diskuteras som ett standardalternativ.

Kvalitet och personlig service framför volym
Trots breddningen av sortimentet har Kenneth och Lena aldrig kompromissat med sina principer. När stora kedjor som Biltema och bensinstationer velat köpa billigare massproduktion har de tackat nej.
“Vi tullar inte på kvaliteten. Det ska vara snyggt och smaka bra,” säger Lena.
En avgörande del av affärsutvecklingen är den personliga servicen. De tar sig tid att granska ingredienser och anpassa beställningar för att tillgodose individuella önskemål, särskilt gällande allergier. “Allting kan man fixa om man har bra kommunikation,” säger Lena. Just därför erbjuder Café Smulan inga onlinebeställningar – de menar att detaljerade önskemål måste hanteras direkt, annars är det “bäddat för fel”.

Affärsutveckling formad av kundernas behov
När Lena och Kenneth tog över var sortimentet begränsat, men kunderna ville ha mer variation. Lena, som länge drömt om att driva eget, såg en möjlighet att utveckla verksamheten genom att lägga till bakelser, kakor och smörgåsar. Anpassningen till säsongsbunden efterfrågan har också varit central.
Julen och studenten är i dag två av de största försäljningsperioderna, men även vardagsprodukter som lunchlådor har blivit viktiga. Genom att kombinera traditionen av smörgåstårtor med flexibilitet och nya idéer har Café Smulan i Västra Frölunda hittat en modell som balanserar innovation med kärnvärden.

Personliga drivkrafter bakom utvecklingen
För Lena och Kenneth är verksamheten mer än ett företag – det är ett livsprojekt. Lena beskriver hur hon redan som tonåring visste att hon ville ha ett eget ställe. Hon utbildade sig på restaurangskolan, arbetade tidigt med smörgåsar och sallader och såg köpet av Café Smulan som ett sätt att förverkliga en gammal dröm. “Fantastiskt, skönt, upplyftande – äntligen,” beskriver hon känslan när drömmen gick i uppfyllelse. Lena har även tävlat på hög nivå: i Mack-SM 2008 knep hon en fjärdeplats, något som ytterligare bekräfta hennes känsla för smaker och kvalitet.
Kenneth kompletterar hennes energi med eftertänksamhet. Hon bromsar ibland, medan Kenneth gärna vill “göra mer”. Tillsammans har de hittat en balans där idéer kan utvecklas utan att kvaliteten offras.
Dop, konfirmationer och studentfiranden på Café Smulan
För många i Västra Frölunda är Café Smulan förknippat med livets högtider. Kunder återkommer i generationer till dop, konfirmationer, skolavslutningar och studentfiranden. Det finns de som ätit samma smörgåstårtsrecept i över 40 år.
En äldre kund uttryckte nyligen: “Ni har så bra grejer, ni borde göra mer reklam.” Men Lena menar att ryktet sprids bäst på klassiskt vis: från mun till mun. Kundernas lojalitet är kvittot på att de lyckats.

Att bygga framtiden på tradition
När Lena och Kenneth blickar framåt ser han en verksamhet som fortsätter växa med catering, nya smaker och anpassning till trender – men alltid med samma grundfilosofi. Smörgåstårtorna och landgångarna är fortfarande kärnan, och kvaliteten är aldrig förhandlingsbar.
“Man måste kunna stå för det man har gjort,” säger Lena. “Och det kan jag till 100 %.”