Pontus Kopparberg tilltalas av starka varumärken, och det var också
mycket därför som han tog sig an vd-posten på Bjurfors i december 2011. Här har
han nu stora planer på en kommande expansion och att få den välkända
mäklarfirman att växa sig större.
– I folks medvetande är Bjurfors en av Stockholms största mäklarfirmor
och vi har ett gott anseende ute bland kunderna. Nu ska vi expandera och
verkligen bli en av de största i regionen. I dag är vi drygt 60 mäklare vilket
ska bli rejält fler under de närmaste åren. Vi kommer att etablera oss på orter
som Täby och Huddinge där vi är givna aktörer men ännu inte finns, säger
Pontus.
Pontus Kopparberg har alltid tyckt om att göra affärer. Och i likhet
med företagets grundare, Ragnar Bjurfors, finns det ett uns entreprenör även i
honom. Bjurfors var en av de första som satsade på den svenska stugmarknaden,
styckade upp mark och sålde tomter. En verksamhet som senare skulle gå över i
företagets nuvarande nisch.
– I dag är vi en storstadsmäklare som även finns på attraktiva
semesterorter där storstadsborna tillbringar sin ledighet, till exempel Åre och
Frankrike, säger Pontus.
Det som kännetecknar företaget är de lokala kontoren som specialiserar
sig på just sin stad eller sitt område. Lokal förankring tillsammans med en
bred expertis och förmåga att fånga upp flyttströmmar hör till Bjurfors specialiteter.
Som vd för Stockholmskontoret vill Pontus Kopparberg förlänga säsongen.
– Vi har under de senaste åren sett att försäljningssäsongen jämnas ut
och jag vill driva på den utvecklingen, säger Pontus och menar att januari
eller juli mycket väl kan innebära högsta pris vid en villaförsäljning.
På samma sätt kan dagarna mellan jul och nyår vara en utmärkt period
att sälja en enrummare på Södermalm tipsar Pontus. Enligt honom kan priserna på
bostäder i Stockholm mycket väl stiga ytterligare.
– Köpkraften bland de som efterfrågar ägt boende är hög och vi har haft
en inkomstförstärkning i dessa grupper som varit betydande. Det är utmärkta
förutsättningar för högre priser.
Slutligen menar Pontus att betydelsen av att ha en bra bankkontakt har
ökat.
– Vårt samarbete med Nordea är en viktig komponent för att vi ska nå
våra mål i Stockholm, avslutar han.