142112W-FamilyFriend

Stor efterfrågan på städning, barnpassning och vardagsomsorg

FamilyFriend växer så det knakar och det är kundernas efterfrågan som styr företagets utveckling. ”Allt började med att vi själva behövde barnvakter. I dag erbjuder vi alla slags hushållsnära tjänster på flera orter i Sverige”, säger FamilyFriends grundare Lina Nertby Aurell.

Vilken resa de har bakom sig, vännerna Lina Nertby Aurell och Erika Landelius som fick barn samtidigt och började prata om hur bra det skulle vara att ha tillgång till trygga och välutbildade barnvakter. Det väckte idén att starta en verksamhet i Stockholm som erbjöd just det. Ett beslut som visade sig ligga helt rätt i tiden!
   – Vi har växt med en otrolig fart sedan dess. Vi har gjort det helt utan att ha en medveten affärsstrategi, berättar Lina Nertby Aurell. Det är kunderna som vägleder oss. När de efterfrågat våra tjänster i exempelvis Uppsala, Norrköping och Göteborg, har vi nappat på det och dragit igång verksamheten där också.


Sedan nyligen finns FamilyFriend på flera orter i Sverige – och fler ska det bli. I dag erbjuder de alla slags tjänster i hemmet, vid sidan om barnpassning är städningen en av de mest populära.


Personlig kontakt en framgångsfaktor
Lina Nertby Aurell ser en stor potential i att utvecklas inom vardagsomsorgen. Tjänsten konkurrerar med Hemtjänsten och utför städning samt annan enklare hjälp i hemmet till gamla eller sjuka. Vardagsomsorg innebär att kunden själv får välja en och samma person som hjälper till i hemmet. Många äldre i dag blir oroliga av att Hemtjänsten skickar flera olika personer varje vecka. Genom att ha en och samma person blir det inte bara en trygghet för den äldre utan också för barn och barnbarn som ofta utvecklar en relation till FamilyFriends anställda. När de medvetna fyrtiotalisterna går i pension kommer kraven på bra och personliga omsorgstjänster att öka. FamilyFriend står beredd att möta den efterfrågan.
   – Det ska bli intressant att följa marknadens utveckling. Jag tror vi går mot en framtid där kunderna ser de individuella lösningarna som en självklarhet. Det tycker jag är helt rätt. Alla ska få den hjälp de vill ha och visst är det en fördel om ett och samma företag kan utföra alla de hushållsnära tjänster som kunden önskar sig.


De personliga relationerna är viktiga i den här branschen och en förklaring till FamilyFriends organiska utveckling.
   – Våra kunder uppskattar den personliga kontakten. Det är tryggt och stabilt. Jag tror det är en fördel att vi, liksom många småbarnsföräldrar, vet hur svårt det kan vara att få familjepusslet att gå ihop.


Aldrig förlora kvaliteten
När FamilyFriend växer sker det med omtanke om de viktiga grundvärderingarna. Det här företaget värnar om kvaliteten i sina tjänster, den får aldrig tummas på. Det innebär i praktiken att alla barnvakter utbildas i hjärt- och lungräddning och att ansvarskänslan stärks i syfte att öka riskmedvetenheten.
   – Den som anlitar oss ska känna sig fullkomligt trygg. Ett tips så här i juletider är att ge bort våra tjänster till någon som behöver dem. Det är inte ovanligt att vi anlitas för att julstäda hemma hos en äldre person. Vilken härlig känsla det är att kunna bidra med det vi gör allra bäst!

2014-11-27
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies