165078 TT
165078 TT0
165078 TT
165078 TT0

Tidlös och hållbar inspiration för alla

I den anrika butiken Trolltyg på Östra Ågatan i Uppsala samsas innovativ design med klassiska siluetter i ett tidlöst utbud. När man slog upp portarna för 50 år sedan var det som Sveriges första livsstilsbutik. Än i dag kan besökare lita till Trolltyg för det lilla extra, både i form av inspiration och ting att behålla länge och kanske rentav älska.

”Allt det bästa samlat”. Trolltygs motto har varit detsamma sedan starten och speglas i den vackra skyltningen som möter förbipasserande. Innanför dörrarna hittar du vackra krukor, böcker, textil, husgeråd, porslin, möbler och lampor i en bred blandning. Trendiga märken som Lexington och Mateus står sida vid sida med dalahästar från Nusnäs och Gustavsbergs nyproduktion av Stig Lindbergs klassiska porslin. 


– De klassiska märkena är vår ryggrad, men vi kompletterar dem med mindre aktörer, blandningen tycker vi mjukar upp och gör Trolltyg till något unikt, även vårt sätt att exponera i butiken, med till exempel blommor från Fyristorg som inhandlas på lördagarna från de lokala bönderna, vilket speglar årstiderna och förstärker känslan i butiken, säger butiksägaren Malin Enbrand. 


Hon poängterar att Trolltyg, tvärtemot vad många kanske tror, har något för alla plånböcker.


– Vi vill erbjuda kunden det lilla extra, det gäller allt från hur vi skyltar och bemöter våra kunder till varorna och våra vackra paketinslagningar. Men sakerna i butiken ligger i alla prisklasser, berättar hon. 


Trolltyg var från början en hemslöjdsbutik, men med tiden profilerade man sig allt mer mot innovativa varor från både Sverige och resten av världen. Butiken lockade redan vid start en nyfiken kundkrets, mycket tack vare det varierade utbudet av nyheter från Europa, som aldrig setts tidigare.


Malin tog officiellt över butiken från sina föräldrar för snart två år sedan, men har arbetat här i över 15 år och vuxit upp bland tyger, porslin, korgar och fotogenlampor.


– Mamma och pappa bilade till olika mässor i bland annat Frankrike och Milano och hade ögon för nyheter att ta med hem till kunderna. Vi var faktiskt först med att sälja espressomaskiner i Uppsala och efter en resa i Spanien på 60-talet hade pappa packat hela bilen full av espadrillos, berättar hon. 


Strävan efter att vara först med det senaste finns fortfarande kvar. Senaste tiden har Malin också valt att slimma utbudet och satsa på ett tydligare koncept för Trolltyg. 


– Vi har mycket av naturmaterial och även återbrukade varor finns. Dessutom har vi nästan helt slutat med plastkassar, berättar Malin. 


Mycket av det som finns här finns det reservdelar till, i stället för att kastas blir de som nya. En motreaktion mot dagens slit-och-slängkultur är en naturlig följd av butikens långa kvalitetssträvan.


– Vi vill sälja saker som du kan leva tillsammans med hela livet, sådant du kan älska och kanske också låta barnen ärva. Att köpa något av god kvalitet lönar sig i längden, och förhoppningsvis också ge ett större mervärde, säger hon. 

2016-11-11
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies