Dela artikel

Trygg lärandemiljö leder till hög måluppfyllelse

Centralskolan i Tierp erbjuder en trygg och kreativ skolmiljö där elever och personal trivs och får möjlighet att utvecklas tillsammans. Ett tydligt tecken på detta är elevernas ovanligt höga måluppfyllelse. Till exempel gick alla nior i våras ut med gymnasiebehörighet.

På Centralskolan går drygt 480 elever i förskoleklass upp till årskurs nio. Här finns även särskola och förberedelseklass för nyanlända, vilket skapar en härlig blandning av elever med olika bakgrund och förutsättningar. 


– För våra elever som behöver stöd finns inarbetade rutiner. Vi har speciallärare, specialpedagog, kurator och skolpsykolog, berättar rektor Anette Danielsson. 


På skolan finns också fyra kunskapsstudior dit elever går som periodvis behöver extra stöd eller har behov av undervisning i mindre sammanhang. Enligt Anette är dessa en framgångsfaktor som bidragit till elevernas höga måluppfyllelse.


På besök i skolan slås man av det lugn som råder i korridorer och gemensamhetsutrymmen. På väggarna hänger instrument som eleverna använder på rasterna.


– Undersökningar visar att elever, personal och vårdnadshavare är mycket nöjda med skolan – men det betyder inte att vi nöjer oss. Vi arbetar hela tiden för att bevara och utveckla det som fungerar bra på skolan, säger Anette. 


Under höstterminen har man satsat extra på informations- och kommunikationsteknik och all personal har utbildats av skolans IKT-pedagoger.


– Det handlar bland annat om att lära sig utnyttja alla pedagogiska resurser och hjälpmedel inom IT som vi har tillgång till på skolan, förklarar Anette. 


Insyn och tydlighet är viktiga begrepp och något hon betraktar som en förutsättning för utvecklande kommunikation mellan hem och skola. 


– Mitt främsta uppdrag som rektor är att skapa förutsättningar för personal och elever att göra sitt jobb, avslutar Anette.

2016-11-11