Dela artikel

Trygga bröder i borrbranschen

Horisonterras huvudsakliga uppgift är att borra i marken – under exempelvis vägar och vattendrag. Och som namnet avslöjar är det horisontell borrning som gäller. ”Överallt där det inte går att gräva borrar vi i stället”, berättar Bror Holmstedt, som tillsammans med sin bror startade företaget för tio år sedan.

I dagsläget består Horisonterra av ledningen samt fyra anställda, som anlitas flitigt av elbolag, kommuner, grävfirmor och byggbolag som Peab och NCC. Företaget borrar bland annat hål för vattenledningar och fiberkablar och använder sig av maskiner som borrar raka och bananformade hål, centimeterstora eller upp till en meter stora i diameter. Hela 20 meter ner i marken når man med de maskiner som finns i företagets maskinpark.
– Vi har alla tänkbara maskiner som finns. Vi började med det enklaste och arbetade oss upp till en närmast komplett maskinpark som gör att vi klarar allt, från det enklaste till det mer krävande.

Uppdragen är alltså av såväl mindre som större omfattning, mer konkret innebär det att summorna som Horisonterra fakturerar skiljer sig från 5 000 till 500 000 kronor. Upptagningsområdet sträcker sig mellan Stockholm och Hudiksvall.
– Och ibland blir det avstickare. Vi har varit i Idre, upp mot norska gränsen och nu har vi maskiner i Göteborg. Men det är inte ofta, säger Bror Holmstedt, som är stolt över att vara ute och arbeta på fält varje dag.
Att utgå från Torsåker fungerar bra, menar han. Det är ungefär lika långt till alla jobb.

Det faktum att många kunder hör av sig till bröderna Holmstedt för tips och råd redan innan de sätter igång ett projekt är ett tecken på kompetensen som finns inom Horisonterra. På så vis kan också företaget vara med hela vägen. Men det är inte bara kompetensen som värdesätts av kunderna. När företaget som gjorde Horisonterras webbsida ringde runt till tidigare kunder stod det klart att de var mycket nöjda med allt från bemötande och kontakt till tidhållning och slutresultat. Småskaligheten gör dessutom att man kan rycka ut och lösa saker med relativt kort varsel, något som givetvis är populärt bland kunderna.
– Ringer det någon och vill ha någonting gjort på måndag kan vi oftast fixa det. Skulle det inte fungera en viss maskin kan vi alltid testa med en annan direkt. Vi har korta beslutsvägar, säger Bror Holmstedt.
Här är det en självklarhet att alltid arbeta långsiktigt, något som troligtvis är anledningen till att man har kunder som har hängt med ända sedan tiden innan Horisonterra startades.


2014-04-11