Dela artikel

Trygghet och studiero ger goda resultat

I lilla Skogsbacksskolan i Tumba satsar man på trygghet och trivsel. Med hjälp av samverkan, tydlighet och öppenhet skapar man en likvärdig skola där alla har samma möjligheter att lära och utvecklas.

I Skogsbacksskolan går totalt cirka 200 elever, från förskoleklass till årskurs tre. Här möts 30 olika modersmål i en härlig och spännande blandning. 


– Hos oss betraktar vi språket som den enskilt viktigaste faktorn till skolframgång och vårt gemensamma språk är svenska, berättar skolans rektor Carina Ljungkvist. 


Man satsar stort på språkutvecklande arbetssätt i alla ämnen och är stolta över att ha rekryterat erfarna lärare. Bland annat finns två förstelärare med språkutveckling som specialitet, samt en specialpedagog med lång erfarenhet av ett inkluderande sätt att organisera och arbeta. 


Att inkludera elever med särskilda behov i klasserna och anpassa undervisningen så att de kan följa den ordinarie undervisningen gagnar alla elever, menar Carina och får medhåll från biträdande rektor Sandra Holm:


– Det är vetenskapligt belagt att inkludering är bra för hela skolans lärmiljö. 


Som skolledare betonar de samsyn mellan all personal – något som de fokuserar på att skapa förutsättningar för. 


– Att vi samarbetar och drar åt samma håll utvecklar skolan och hjälper våra elever att nå sina kunskapsmål, förklarar Carina, och berättar om höga förväntningar på både personal och elever. 


Att även föräldrarna deltar i samarbetet och känner sig trygga med att ställa frågor och komma med förslag är ytterligare något de arbetar hårt för. 


– Vi har börjat med att öppna expeditionen en morgon varannan vecka och då finns vi på plats för att möta föräldrarna, säger Carina. 


Ett engagerat elevvårdsteam har varit en förutsättning för att Skogsbacksskolans gedigna trygghetssatsning lyckats bli en sådan framgång.


– Varje måndag träffar jag och Sandra specialpedagogen, specialläraren, kuratorn och skolsköterskan för ett möte där vi lyfter enskilda elever och formulerar vilken hjälp vi behöver ge dem för att de ska lyckas. Varannan vecka deltar skolpsykologen, berättar Carina.


Maten lagas i eget kök och varje dag serveras minst tre rätter samt ett välförsett salladsbord.


– I trean får våra elever praoa en dag i köket. Något som ökar respekten för både mat och miljö, säger Sandra.


Man har formulerat tydliga utvecklingsområden inför framtiden.


– Vi ska tillsammans fortsätta vårt trygghetsarbete och arbeta hårt för en likvärdig skola som kännetecknas av öppenhet och arbetsro, avslutar Carina.

2016-09-16