Stockholmsbilgrupp4
Stockholmsbilgrupp2
Stockholmsbilgrupp5
Stockholmsbilgrupp4
Stockholmsbilgrupp2
Stockholmsbilgrupp5

Tryggt och säkert att köpa begagnat av Stockholms Bilgrupp

Det skall vara tryggt och säkert att köpa begagnat! Och vi vill ge ett bra pris för både köpare och säljare. Det påpekar David Wrede och Anders Eriksson, Stockholms Bilgrupp.

Man gör ett mycket säkrare bilköp om man köper en bil av Stockholms Bilgrupp jämfört med om man köper av en privatperson. Köper man av en bilfirma, ingår vissa typer av garantier och försäkringar. Man kan även teckna till en garanti som gäller i upp till två år, som extra trygghet.


Började med exporthantering av bilar

David Wrede och Anders Eriksson driver tillsammans med Stefan Hägglund Stockholms Bilgrupp Sverige AB, med försäljningslokaler i Spånga och i Järfälla. Tillsammans har de över 60 års erfarenhet av bilbranschen – enbart Stefan har sålt bilar i 35 år - och de känner alla tre att det varit en dröm att få starta eget tillsammans.

– Jag och David började med exporthantering av begagnade bilar för Europa, en typ av trading, och så beslöt vi nu i år att slå upp portarna för en fysisk butik i Järfälla, så att vi kunde nå svenska kunder häromkring också, berättar Anders.

– Vi fyllde hallen på bara några veckor och hade uppnått budget redan efter första månaden, så det var ett enkelt beslut att utöka med försäljningslokaler i Spånga i september.




Sålt mycket billigt begagnat i Coronatider

Det har alltså gått som en dans för de tre delägarna; två egna försäljningsställen och två nyanställda säljare på bara 8 Månader. En av anledningarna till den snabba expanderingen tros vara Covid19-pandemin. Under senvåren hörde många av sig och ville köpa billiga sommarbilar, eftersom man inte fick resa utomlands. Behovet blev då stort att få tag på billiga bilar. Så i höstas när andra vågen av Covid19 bröt ut, ökade åter försäljningen av bilar då man rekommenderades att inte åka kommunalt. Då blev det viktigt att investera i fler bilar i hemmen.

Just med anledning av smittorisken, erbjuder Stockholms Bilgrupp som en extra tjänst hemkörning av den köpta bilen, oavsett var man bor i Sverige. Tjänsten heter ”Hemtransport”.

– Du kan köpa din bil på distans via telefon eller mail och få den transporterad hem till närmaste stad. Signering för bilköpet kan ske digitalt med bankid. En trygghet i dessa tider. Extra garantier ingår som extra trygghet. Vi erbjuder en helhetslösning i samband med bilköpet; trygghet, garantier, finansiering, försäkring, service av bilen samt tillbehör till bilen som däck, motorvärmare och cykelhållare.

 

Tydlig kommunikation viktigt

De är måna om att både säljare och köpare skall vara helnöjda med en bilaffär. Samtliga bilar genomgår ett test innan de köps in, en typ av ”hälsokontroll”, där man kontrollerar bilens skick och skador och skavanker, och ser till att det finns information om den senaste servicen och besiktningen. Därefter upprättas en varudeklaration som beskriver bilens skick så att kunden får en tydlig och trygg bild av bilen.

-– Vi är tydliga med att kontrollera vad det finns för brister på bilarna och vad som bör åtgärdas. En tydlig kommunikation är viktig och vi vill göra ”rena” bilaffärer, menar Anders.


Köper in leasingbilar

Stockholms Bilgrupp köper även in företagsbilar som varit leasade. Man hjälper till att få ut bästa möjliga värde för de bilar som varit ute på leasing.




Kan sälja din bil som bilmäklare

Vill man sälja sin bil men inte vill göra det ”privat på Blocket” kan man utnyttja Stockholms Bilgrupp som bilmäklare. 30 – 40 % av lagret hos Anders, David och Stefan utgörs av säljuppdrag, så denna typ av försäljning har man bra erfarenhet av.

Många tycker att det är jobbigt att sälja sin bil själv. Det är ju tryggare för säljaren om vi tar på oss försäljningen, sköter allt runt omkring som annonsering, fotografering, visning av bilen och ansvarar för de garantier och försäkringar som bör medfölja. Säljaren lämnar bil och nycklar och när bilen är såld sätts pengarna in på säljarens konto! Dessutom i dessa Coronatider känner folk sig otrygga i att släppa in bilköpare hemma på gården, och det kan ju undvikas om vi tar hand om bilen.

 

Tar fram det som kan passa kunden

Så några tips för att kunderna skall bli nöjda!

– Vi gör en behovsanalys tillsammans med kunden och vi tar fram det som kan passa just honom eller henne. Det kanske är en stor familj som då behöver en stor familjebil. De kanske har hund, de brukar åka till fjällen och behöver skidbox, de är sportiga och behöver ha en cykelhållare på taket eller dragkrok monterad....Tillsammans med kunden kommer vi fram till ett förslag som han eller hon är nöjd med. Eftersom vi har samarbeten med andra företag som sysslar med bland annat däck, service, tillbehör och rekond ”vägg i vägg” med oss, är det enkelt för oss att hjälpa kunden med eftermarknaden också!


Fotnot.

Stockholms Bilgrupp samarbetar med GarantiDirekt, ett bolag som administrerar garantier åt de ledande återförsäljarna på marknaden. GarantiDirekt tillhandahåller marknadens effektivaste system för hantering om något händer med fordonet, allt för att man som köpare ska få bästa möjliga service var man än befinner dig.

2020-12-20
Dela artikel
Webbplats

STOCKHOLMS BILGRUPP SVERIGE AB

Tel: 08-30 40 56

Saldovägen 2b, 175 62 Järfälla
Mamrevägen 3, 163 43 Spånga

banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies