Underlättar vardagen för de äldre
Vårdföretaget Vårdliljan har ägnat sig åt hemsjukvård och hemtjänst sedan 2003 och är verksamt i såväl Stockholm som Uppsala. Aktiviteterna, som endast utgör en del av hemtjänsten, kan handla om allt från att titta i gamla foto-album till att ta en promenad. ”Vi arbetar mycket med att plocka fram det friska hos kunden och tror på att ha många aktiviteter utomhus”, berättar grundaren Jasmina Roosmark.
I dagsläget har Vårdliljan 45 anställda, alla utbildade undersköterskor eller sjuksköterskor, som finns till för kunderna. Inte sällan träffar de på personer som inte har varit utomhus en enda gång på länge. Vårdliljan vill gärna vara med och bryta den ohälsosamma trenden.
– Vi vill att det ska vara lite fler aktiviteter, men det handlar om vad personen vill. När vi kommer till en person gör vi en genomförandeplan tillsammans och då gäller det att fråga sig vilken människa vi har framför oss och vilka önskemål och förväntningar han eller hon har, säger Jasmina Roosmark som menar att ålder bara är en siffra och att det gäller att verkligen tillgodose kundernas önskemål.
– Hemtjänst är så mycket mer än att bara plocka och städa. Och det handlar aldrig om hur jag vill att saker och ting ska göras, utan om hur kunden vill ha det, säger Paulina som har lång erfarenhet av hemtjänst och hemsjukvård, samt arbetar som sjuksköterska i verksamheten.
Ytterligare stimulans får kunderna på Vårdliljans anhörigträffar där samtalen rullar igång ordentligt, både mellan kunder och anhöriga.
Att ha kompetent personal med fingertoppskänsla är en självklarhet för att verksamheten ska kunna drivas på bästa sätt.
– Tidigare fanns en syn på hemtjänsten att den kunde utföras av vem som helst, men det är absolut inte så. Vår strävan är att alla anställda måste ha utbildning som förstår att det är vi som gör skillnad för kunden, säger Paulina.
Flexibilitet är ytterligare en given egenskap som den anställda måste ha. Arbete med människor kräver det, menar Jasmina och Paulina.
Varje kund som valt Vårdliljan är knuten till någon vårdcentral och har en ansvarig sjuksköterska och kan på så vis få bästa möjliga medicinska vård.
– Kunden ska ha bästa möjliga kvalitet här, både när det gäller omvårdnaden och det sociala. De äldre ska kunna vara hemma så långt det är möjligt och inte känna sig gamla, utan kunna göra en massa saker, säger Paulina.
2014-02-19
Dela artikel