William Persson och Danilo Miljanic fick idén om att starta Ecotal när de jobbade som anställda ekonomiska förvaltare på ett företag som var nischad mot just bostadsrättsföreningar. Med sin långa erfarenhet av yrket och branschen kände de att de kunde göra så mycket mer för kunderna.
– Vi visste precis hur upplägget fungerar och såg också var det brast. Dessutom såg vi att kunderna ville ha mer rådgivning och att man som ekonomisk förvaltare borde fungera mer som ett bollplank. Alla är inte kunniga inom ekonomi och många vill ha någon som kan engagera sig mer än att skicka ut avier och rapporter och därför beslutade vi oss för att starta Ecotal, säger Danilo.
Finns med för att förstärka ekonomin
När en ny kund kontaktar Ecotal bokar de först ett telefonmöte med kunden och besöker sedan denne på plats för att berätta hur de jobbar.
– Därefter brukar det gå rätt snabbt fram till att avtalet skrivs. När det är gjort lägger vi stort fokus på att få in alla siffror och inblick i deras lokaler för att se om det finns lönsamma förändringar att göra. I våra avtal ingår också att vi gör en analys av föreningen tio år framåt, säger Danilo.
Kommunikation och uppföljning är en viktiga punkter för Ecotal. De jobbar också nära sina kunder och lägger stort fokus på vad bostadsrättsföreningen kan göra för att förbättra sin ekonomi.
– Om ekonomin förstärks så går själva värdet upp för fastigheten. Vi finns med för att förstärka ekonomin. Dessutom är vi också alltid snabba med att återkoppla, då vi tycker att det är jätteviktigt, säger William.
Ecotal har också utformat ett avtal som innehåller mer uppföljning än vad många klassiska förvaltningsavtal innehåller.
– Vårt engagemang är inte bara något som sägs, utan det finns skriftligt i kontrakten genom olika fasta punkter, säger William.
Ecotal har dessutom korta avtalstider på sina kontrakt för att kunderna inte ska behöva fastna i långa avtal.
– Vi har ett års avtalstid med sex månaders uppsägning. Alla nya kunder får också en prövotid på 3-6 månader så de får chansen att känna efter hur det känns med oss, säger William.
Aktiva förvaltare
Ecotal medverkar också aktivt i förhandlingar av olika slag för att hjälpa sina kunder fram till det bästa alternativet.
– Vi är aktiva förvaltare och hjälper dem med att ta fram beslutsunderlag. Många bostadsrättsföreningar skulle bli hjälpt av det här. Det går att förhandla om mycket och därför är vi där och avlastar och visar föreningarna vilka möjligheter de har, säger Danilo.
Trots att Ecotal lägger ner mycket tid och engagemang i varje kund, ligger de inte högre i pris än andra förvaltare.
– Det tar mer tid för oss men vi tycker det är kul och vill verkligen hjälpa till att göra något bra för föreningarna och det gör oss unika gentemot andra förvaltare. Vårt stora engagemang drar ner vår lönsamhet men vi vill bygga vårt företag så här, det generar istället i långa samarbeten, menar William.
Företaget som startade för 1,5 år sedan har fått mycket fin respons från kunderna, som känner att Ecotal fyllt ett viktigt behov.
– Vi har verkligen fått mycket fin respons. Innan har många kunder känt sig oroliga eller varit utan en tydlig kontaktperson hos den firma de haft, men här känner de sig trygga, avslutar William.