Dela artikel

Unik reklamspot på bilen gör succé

När Sven-Åke Wahlström skulle köpa skydd till sina extraljus på sin bil insåg han att utbudet var knapert. Det väckte idén till Lightcap som låter roliga figurer, loggor och idrottsmärken pryda och skydda extraljusen.

– Varför göra reklam för ljustillverkaren när du kan göra reklam för dig själv, säger Sven-Åke Wahlström, grundare av Lightcap.
Det här företaget vill erbjuda ett alternativ till otympliga skydd i hårdplast. Som gammal dykare kom Sven-Åke på idén att använda neopren, det material som används till dykardräkter. Ett material som enkelt sätts på lampan under dygnets ljusa timmar när extraljusen inte behövs.
– Placeringen är en ypperlig reklamplats för företagsloggan eller annan marknadsföring. En reklamspot som all mötande trafik ser, säger Sven-Åke.

Lightcaps design och idé har gått hem så bra att företaget fått Scania som storkund. De använder ljusskydd med sin egen logga. Men den som inte behöver marknadsföra sig kan lämna utrymme åt humorn i stället.
– Vi tillverkar ljusskydd med specialtryck men har också ett standardutbud med populära motiv som exempelvis ögon eller smileys. De har gjort succé! Dessutom är de en billig försäkring som skyddar mot stenskott och smuts. Går lampan sönder kostar det flera tusen att köpa en ny.
Även Sven-Åkes fru Catarina Wahlström är engagerad i företaget. Hon kombinerar arbetet i firman med konsultandet som redovisningsekonom.
– Som tidigare ekonomichef är det roligt att hjälpa till med mina kunders bokföring. Och det är ett utmärkt komplement till Lightcaps verksamhet, säger hon.


2013-02-12