Dela artikel

Unikt tvålärarsystem skapar harmoniska klassrum

Från och med i år har Mellringeskolan 7–9 infört ett tvålärarsystem – ett arbetssätt som man är först i Örebro kommun att lansera. Kortfattat innebär det att två ämnesbehöriga lärare tillsammans planerar, genomför och utvärderar undervisningen i varje klassrum i ämnena svenska, engelska, matematik, SO och NO.

– Tack vare vårt tvålärarsystem har vi skapat en attraktiv arbetsplats för både personal och elever. Visionen är att alla ska trivas och att man ska nå en högre måluppfyllelse, samtidigt som det ska kännas lättsamt och kul, säger Jan Almgren, rektor för årskurs 7–9 på Mellringeskolan.


Och redan nu har man märkt av en positiv effekt i klassrummen. 


– När eleverna nu hör lärarna prata med varandra kommer även eleverna på nya frågor som de vågar ställa, vilket ger en ökad dialog mellan alla, fortsätter Jenny Johansson, kommunikatör på skolan.


Att arbeta i par i klassrummen skapar också möjligheter för både elever och lärare att arbeta närmare varandra. Det säkerställer en högre arbetsro och ökad trygghet bland eleverna, samt mindre stress för lärarna som kan avlösa och hjälpa varandra. 


Mellringeskolan ligger vackert beläget i ett parkområde på Väster. Skolan drivs som intraprenad sedan 2015, vilket innebär ett ekonomiskt självstyre samt att överskottet förs tillbaka till verksamheten när året är slut.


Här erbjuds eleverna som börjar årskurs sju att välja mellan profilerna musik, dans och fotboll, vilket ger dem möjlighet att fördjupa sig i ett favoritämne. Enligt Jan och Jenny består högstadiedelen av en dynamisk blandning av både elever från landsbygden och från stan – som ett "Sverige i miniatyr".

– Vi arbetar ständigt för att skapa goda förutsättningar för ett bra lärande och god atmosfär på skolan, säger Jenny engagerat.

2016-11-11