135229mirror

Utbildar i egenbyggda IT-system

Om man utbildar i samma system som man bygger blir helheten bättre och kunderna nöjdare. Det är man övertygad om på IT-bolaget Mirror i Kalix som skräddarsyr systemlösningar för kunder över hela landet, även utomlands. Dessutom tar man gärna på sig helhetsansvaret som förutom utveckling och utbildning även inkluderar drift, support och förvaltning.

Mirror i Kalix utvecklar specifika system för sina kunders behov och premisser. Här bygger man både skräddarsydda system samt integrerar mot befintliga.
– Till exempel kan vi leverera en webbsida som syns utåt och som integreras mot redan befintliga system. För att hålla ihop helhetstänket erbjuder vi även förvaltning, drift och support, förklarar Jörgen Nilsson, systemutvecklare samt marknadsansvarig på Mirror.
Bolagets 21 medarbetare är duktiga på IT och skapar tillsammans en bredd som tilltalar kunderna – alltifrån mindre företag till stora aktörer som Sveaskog, Kammarkollegiet och Plannja. Dessutom växer Mirror hela tiden, ett nytt kontor har precis öppnats i Luleå Science Park.
– Det är en väldigt spännande expansion med närheten till universitetet och all den kompetens som finns inom ”parken”, säger Jörgen som är en av fem delägare som alla är ytterst aktiva producenter i bolaget.
Förutom att bygga bra system är Mirror även skickliga på att vara pedagogiska i det de utvecklar. Jörgen Nilsson menar att det är minst lika viktigt att kunna förmedla hur systemet bör användas, så att kunden kan utnyttja helheten – även de smarta finesserna.
– Jag hade en kund som efter en utbildning sa att ”nästa gång jag köper bil kommer jag kräva att få en utbildning på den, annars köper jag bilen någon annanstans”. Ofta finns det många finesser som man kanske inte ens vet att de finns. Då är det viktigt att någon berättar det, säger Jörgen.
Han nämner ett exempel då Microsoft inför utvecklingen av ett nytt Office-paket gick ut och frågade sina användare om vilka nya funktioner de önskade.
– Det visade sig att en klar majoritet av funktionerna som kunderna önskade redan fanns i programmet. Man hade bara varit dåliga på att lyfta fram finesserna.

Till Mirror kommer kunderna ofta med önskemål om ett visst system. Därefter arbetar man gemensamt, ofta i workshopform, med att definiera behoven för systemet som ska utvecklas.
– Om inte användaren tycker att systemet är lättanvänt kommer de aldrig bli nöjda, oavsett hur många finesser som vi bygger in.

2013-11-07
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies