142098W-forskolanRumba

Utifrån barnens perspektiv

Nynäshamns kommun uppmuntrar till nytänkande och låter det pedagogiska arbetet stå i fokus. Områdets förskolor arbetar utifrån barnens perspektiv och vill att de små ska ha inflytande och vara delaktiga i verksamheten. På den nystartade förskolan Rumba lockas barnens bästa sidor fram med hjälp av ett fungerande samspel med andra.

Under pompa och ståt med piggelin, såpbubblor och klippning av band invigdes den nybyggda förskolan Rumba i augusti 2014. Den nya förskolan har ett vackert läge när badstrand, natur och lekplatser. Gården är stor med en egen skog, och är belägen inom ett stenkast från tåg- och busstationer.

Ser till barnens behov
I Rumba förskola går det ungefär åttio barn fördelade på fyra avdelningar. Barnen är indelade efter ålder, och förskolechef Karin Tourda förklarar varför.
   – Vi vill att allt material ska vara tillgängligt och anpassat efter barnens förutsättningar, därför delar vi upp barnen efter ålder.

Förskolan, liksom materialet, är helt nytt, vilket gett pedagogerna möjlighet att ha en genomgående tanke under arbetets gång. Karin berättar att Rumba förskola inte har traditionella leksaker, utan enbart använder sig av material som ger barnens utveckling en rejäl skjuts framåt.
   – Barnen får material som de kan utforska och utmanas av.

En gång i veckan kommer en ateljerista till Rumba förskola som utbildar personalen i hur det skapande materialet kan användas. Även en pedagogista handleder personalen i det pedagogiska arbetet.

Inspirerade av Reggio Emilias pedagogiska filosofi
I Rumba förskola arbetar pedagogerna utifrån att barn har hundra språk och frågan: ”Hur kan de hundra språken bli meningsfulla verktyg i barnens relationsskapande?”
   Rumba förskola utgår från barnens perspektiv och lägger fokus på barnens inflytande. Karin berättar att barnen är väldigt delaktiga i arbetet med att bygga upp förskolans innehåll nu när allt är helt nytt. Pedagogerna är noggranna med att ta till sig barnens synpunkter.

Aktiv värdegrund
I allt arbete och alla beslut utgår personalen utifrån förskolans värdegrund, där tankar om välkomnande, lyssnande, nyfikenhet, delaktighet och olikhet spelar stor roll.
   – Värdegrunden genomsyrar allt vi gör. När vi gör i ordning hallen, tänker vi på att göra den så välkomnande som möjligt, förklarar Karin. 

2014-11-27
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies