– Företaget startade i Stockholm med
att etablera sig på exklusiva områden som Östermalm, Danderyd och Lidingö. Men
i dag arbetar vi med allt från dyra villor till billiga lägenheter, förklarar marknadschef
Andreas Mülich.
Skandiamäklarna är en franchisekedja
som har funnits sedan 1980-talet. I dag finns 30 kontor i Stockholm samt 78 i
hela landet. Företaget satsar mycket på att rekrytera och utbilda duktiga
mäklare.
– Vårt huvudsyfte är att leverera hög
kvalitet till kunden, det är en grundtes som har funnits med ända sedan
starten. Det är mäklarna som representerar företaget och om de är bra blir också
varumärket bra, menar Andreas.
För att mäklarna ska bli så bra som
företaget vill anordnas utbildningsdagar där allt från försäljning och system
till hur man bemöter kunderna gås igenom.
– För att arbeta för Skandiamäklarna
ska man vara väl insatt i hur processerna går till och veta vad man ska göra
från första mötet med kunderna för att de ska känna sig trygga, säger Andreas.
Han menar vidare att mäklarbranschen
har hårdnat i och med att fastighetsmäklare har blivit ett alltmer populärt
yrke. Fler och fler utbildar sig till det och oftast tar det i dag längre tid
att få en fastighet såld.
– Det kan låta glassigt att vara
mäklare, men det är bara runt 60 procent av de som påbörjar utbildningarna som
går klart. Många hoppar av när de inser att det mest handlar om försäljning och
det är ett stort ansvar då lönen enbart går på provision, fortsätter Andreas.
Han tror att Skandiamäklarna framöver
kommer att profilera sig ännu mer och etablera sig på
fler marknader.
– Det blir ännu ett steg i vår
varumärkesutveckling.