Dela artikel

Varenda elev måste lyckas

Vid Aspenskolan i Tierp driver man skolutveckling i framkant. Här, på vad som en gång i tiden var Sveriges största högstadieskola, söker man ständigt nya metoder för att försäkra sig om att samtliga elever på skolan utvecklas maximalt.

I kommunala Aspenskolan går drygt 400 elever från förskoleklass till årskurs nio. Till området hör även tre mindre skolor upp till årskurs sex, nämligen Bruksskolan, Kyrkskolan och Mehedeskolan. På skolan finns även fritidshemmet Delta. 


– För att skapa en trygg och familjär enhet är Aspenskolan indelad i enheter där eleverna går under hela sin skoltid, berättar rektor Karin Herbertsson. 


Något som till exempel gör övergången mellan olika stadier helt okomplicerad. 


Klimatet är tillåtande och man arbetar hela tiden för att hjälpa varandra att bli ännu bättre. Det är undervisningen som ska anpassas efter eleverna – inte tvärtom. 


– Om det inte fungerar med en elev tar lärarna hjälp av varandra för att hitta nya metoder som passar just den elevens sätt att lära sig, förklarar biträdande rektor Camilla Jansson. 


Här samarbetar fritidshemmet och skola nära, något som har en mängd positiva konsekvenser för barnens lärande. 


– Antingen konkretiserar man på fritids det barnen arbetar med i skolan eller också arbetar vi med ett gemensamt tema som passar på alla nivåer, förklarar Karin.


Aspenskolan står för hög kvalitet och en ständigt pågående utveckling i klassrummen. 


– Vi ställer höga krav på varandra och vi arbetar konstant för att utvecklas och anpassa oss efter dagens samhälle och det moderna barnet, säger Karin. 


Och det är tydligt att hon är stolt och tacksam över skolans personal. 


– Karin förmedlar verkligen en positiv attityd och hon brukar säga att om man vill göra något som gagnar eleverna är det bara att köra på. Det är lärarna och inte skolledningen som vet bäst vad eleverna behöver, säger Camilla. 

2016-10-18