Växande intresse för kosttillskott vid träning
Det ska vara lätt att få ut det mesta av sin träning och en viktig del är att fylla på med näring för rätt återhämtning. Marknaden för sportkosttillskott kan tyckas vara en djungel och det kan vara svårt att förstå när en viss produkt ska konsumeras. ”Vår ambition är att göra det lätt för konsumenten att förstå våra produkters syfte och om de ska ätas före, under eller efter ett träningspass”, säger Christoffer Norell, produktchef för Maxim på företaget Axellus.
Att använda kosttillskott i samband med träning är inget som längre enbart förknippas med proffs och elitidrottare. Det har kosttillskottsföretaget Axellus tagit fasta på. Med Maxim, ett av företagets många varumärken, erbjuds ett brett produktsortiment som gör att konsumenten kan få ut det mesta av sin träning.
– Det finns en uppsjö av olika sportkosttillskott och innehållet skiljer sig en hel del mellan olika märken. Den som bara tränar någon gång i veckan kan ha svårt att förstå vad det hela handlar om, säger Christoffer Norell som är före detta landslagsåkare i det alpina landslaget.
För Paula Kirkegaard, marknadsdirektör på Axellus, fyller sportkosttillskotten en viktig funktion. Inte minst efter alla hennes långa träningspass i den triathlonklubb hon tränar med fem dagar i veckan. Då, när man med kort tidsmarginal behöver få i sig rätt näring för att återhämta sig, är dessa produkter perfekta som ett mellanmål innan man är hemma och har middagen klar. I en perfekt värld skulle vi, enligt Christoffer, inte behöva äta kosttillskott av exempelvis vitaminer, mineraler och proteiner i piller- eller pulverform. Då skulle vi få i oss rätt mängd näringsämnen via vår vanliga kost.
– Vi skulle dessutom ha tid att laga maten själva och skulle alltid ha fullt med energi inför exempelvis ett hårt träningspass. Allt skulle vara frid och fröjd! Jag vet inte hur alla andras liv ser ut men mitt stämmer långt ifrån in i denna perfekta värld. Kosttillskott fyller därför en viktig funktion i mitt liv och för min träning.
Maxim har funnits i Sverige sedan 1995 och startades av den engelske cyklisten Steve Jennings. Alla produkter har tagits fram utifrån atleters feedback och erfarenheter. I det här produktsortimentet ska det finnas något för varje individ, oavsett nivå eller träningsform.
– Historiskt sett finns det en fördom om att man måste träna på elitnivå för att konsumera våra produkter. Det är helt fel. Våra produkter är till för alla och innehåller inget konstigt. Vi granskas kontinuerligt av Svensk Egenvård, ett kontrollorgan för egenvårdsprodukter, gällande allt från innehåll, marknadsföring samt förpackningar. Det är något vi prioriterar och är väldigt noga med på alla varumärken som ingår i Axellus portfölj, säger Paula Kirkegaard.
Men om sportkosttillskott är en så viktig som en del av träningen, hur hittar man då rätt i djungeln av produkter?
– Som nybörjare är det enklast att se vad de stora matvarubutikerna och de stora träningskedjorna köper in. De är ofta hårda i sin granskning av de produkter du väljer att sälja och produkterna som du hittar där håller därför också väldigt hög kvalitet, avslutar Paula Kirkegaard.
2012-12-17
Dela artikel