På AB Karl Hedin i Borlänge finns en stor Marbodalutställning med åtta kompletta kök.
En utställning som lockar kunder från både Borlänge och Falun. En satsning som platschef Stefan Nordmark berättar har slagit väl ut.
– Många som ska bygga kök tänker IKEA och lågpriskök, men sedan börjar man ändå att titta runt litegrann, jämföra priser, kvalitet och lösningar. Då är vi ett alternativ man gärna ser. Ett lågpriskök är alltid ganska fyrkantigt vad gäller funktioner samt möjligheten att skräddarsy helt utifrån dina önskemål. Med ett Marbodalkök har du större möjligheter att få det exakt som du vill ha det.
Den som köper ett kök gör det ofta som en långsiktig investering, menar Stefan. Ett Marbodalkök kostar mer än ett lågpriskök, men är i ett långsiktigt perspektiv inte dyrare då det håller en så pass mycket högre kvalitet och har längre livslängd Möjligheterna att anpassa köket är i stort sett oändliga.
– Vi gör hembesök och måttar upp hemma hos kunderna om de önskar och behovet finns. Vi har köksmontörer som tar hand om monteringen. De har lång erfarenhet av att montera kök, vissa så länge att de knappt behöver titta på ritningarna.
Köken från Marbodal kan vara alltifrån traditionella kvalitetskök till unika speciallösningar med detaljer som är baserade på kundens egna önskningar och, eller, köksexperterna på Karl Hedins tips. Ett Marbodal kök är ett av de namnkunnigaste på marknaden och borgar för både funktion och design.
Anläggningen i Borlänge har funnits cirka 10 år på nuvarande plats. Stefan började som byggsäljare 2010 och har haft flera andra positioner inom AB Karl Hedin. I juli 2018 fick han frågan om han ville ta över anläggningen i Borlänge.
– Jag tvekade inte en sekund. Det kändes helt rätt och jag trivs här.
Brädgården är stor. Den nya brädgården blev klar våren 2018 och utökades med 4 000 kvadratmeter. Ett nytt system gör att det har blivit lättare att hantera och lasta brädor för både personal och kunder. Karl Hedin i Borlänge erbjuder utkörning av material.
Något som Stefan vill trycka lite extra på.
– Säg att du har ett bygge med två man. De saknar virke och behöver fylla på. Två byggare som kostar cirka en tusenlapp i timmen kommer till oss för att lasta på. Det blir kostsamt för kunden och bygget stannar ju också av. Vi kör ut virke för 650 kronor. Det här är en viktig service för oss, byggarna och deras uppdragsgivare. Vi kör gärna ut varor till kunderna så att de kan jobba så mycket som möjligt, samtidigt älskar vi ju när kunderna är här, så det blir lite dubbeltydigt, ler Stefan.
Anläggningen är känd för att vilja ge det där lilla extra till sina kunder. I form av service, kompetens, tips, råd och att fylla magen med lite gott.
– Inför jul bjuder vi in kunderna på långbord, julsmörgås och julmust. Det är uppskattat.
Vi anordnar också återkommande byggfrukostar, eller bjuder på en varm korv med bröd emellanåt.
Karl Hedin som företag trivs i konkurrensen av andra bygganläggningar och Stefan menar att bli utsatt för konkurrens är bra för att man som företag då fortsätter att hålla sig på tå och värna om sina kunder.
– Det finns jättemånga anledningar att komma hit till oss. Vi har den trevligaste personalen man kan ha. Vi är väldigt måna om våra kundrelationer. Vi vill veta vilka våra kunder är. Vi har en extremt hög servicegrad och gör allt för våra kunder. Vi vill att kunderna ska känna att ”vi gör det här för dig”.