186018 OM1

Vi lägger upp precis allt

De flesta klädmärken har storleksguider med måttabeller för att kunden ska kunna hitta den modell som passar allra bäst. ”Allra bäst” är måhända inte perfekt välsittande då de flesta av oss har kroppar som inte alltid stämmer överens med måttabellerna.

Med stora generösa skyltfönster på stans bästa läge i Värnamo hittar vi Old Macs. En klädbutik för killar, män och herrar, som ägs och drivs av nygifta Marie Johansson, tidigare Lindberg. Butiken har funnits sedan 1978 och hette tidigare Mr Mac. Marie har jobbat i butiken i 16 år och äger den sedan fyra år tillbaka. 


– Förra ägaren var en otroligt driftigt man. Jag hade förmånen att få arbeta tillsammans med honom för att sedan köpa butiken. Det här är en butik som inte går att sälja till vem som helst, för att förstå det behöver man vara insatt samt veta vad butiken står för och betyder, för dess kunder. Och det viktigaste av allt, att alla ska känna sig lika varmt välkomna.


Marie berättar att kärnan i företaget alltid har varit service. Personlig service i form av igenkännande och inkännande. 


– Vi lägger upp det mesta: byxor, skjortärmar och kavajärmar. Allt för att plagget ska sitta perfekt på kunden, säger Marie.


Det är en livsstil att driva butiken och fantastiskt roligt, menar Marie. Hon har två heltidsanställda och två extrapersonal. 


– Vi är ett fantastiskt team. 


186018 OM2


Butiken säljer allra mest av sina herrskjortor och jeans. Många företag köper företagsskjortor från Old Macs och där känner Marie att det finns utrymme att hjälpa fler företag. Butiken har en stark inverkan på hur ett varumärke tas emot av kunderna och kan få även ett märke som inte är så känt, att bli en storsäljare. 


– Vi säljer otroligt många Alberto-byxor under ett år, berättar Marie. En byxleverantör som håller väldigt hög kvalitet. Vi säljer finbyxor, jeans och chinos. Ett mycket brett sortiment. Det här är ett märke som kanske inte alla känner till, men som hos oss är både välkänt och väldigt populärt. 


Marie och hennes personal skyltar ofta om i butikens skyltfönster för att göra den inbjudande och för att kunderna ska uppleva att det känns nytt och levande, samt att nya kollektioner kan presenteras på ett överskådligt sätt. 


– Vi vill ha en butik som är top-notch. Så ska även våra kunder känna när de går härifrån med sina inköp. Plaggen ska sitta perfekt. Vi ändrar och lägger upp allt. Och vi tar inte betalt för det heller!

2018-11-26
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies