Andreas Lodhammar, affärskonsult och Business Advisor på CloudTrail Advisory AB är Uppsalakillen som i tredje klass på lågstadiet fick axla rollen att lära skolans lärare hur man använde datorn. Under mellanstadieåren byggde han hemsidor och intresset för tech och IT var bombastiskt stort. Han studerade ekonomi på Uppsala universitet, med ett givande utbytesår i Singapore. Andreas Lodhammars fokus låg under en period på management och marketing. Han hade uppdrag som managementkonsult hos ett flertal tunga bolag inom till exempel finans- och gruvsektorerna samt möbelindustrin och arbetade med strategiska frågor med inriktning mot tech.
– De senaste fyra-fem åren har CloudTrail Advisory inriktat sig på förvärv. Vi tas in som rådgivare vid stora förvärv, framför allt till plattformsbolag. Företag i storlek alltifrån 60 miljoner till 10 miljarder.
Andreas Lodhammar och CloudTrail Advisory har en modernare syn på konsultbranschen än vad vi i många fall kan se inom den marknaden idag och arbetar utifrån devisen att snabbast möjligt göra sig själva överflödig.
– För oss är det viktigare att leverera ett värde, än att sälja in CloudTrail som ett konsultbolag. Konsultbolag har ju generellt en gammal kultur vad gäller såväl leverans som kostnadsbild.
Vid uppdragsförfrågan ställer sig Lodhammar direkt frågan ”Är detta något vi kan leverera?”. För att sedan bestämma om det är ett enmansuppdrag eller om det är ett team som behövs.
– Under uppdragets gång håller vi kunden involverad. Det är viktigt att det finns en förståelse för alla stegen i processen. Vi vill att kunden ska ha ägarskap över det vi levererar och ju snabbare vi blir överflödiga, desto bättre har vi lyckats.
Något som gör att CloudTrail ställer krav även på sin uppdragsgivare.
– Ett vanligt scenario är att vi kliver in i en organisation i en till tre veckor. Vi sätter det strategiska och var de ska vara techmässigt samt hur de kommer dit. Vi får dem att förstå vilken personal och vilka kompetenser som behövs, vilka processer och vilken organisation som krävs och hur det påverkas av bolagets business-strategi.
Andreas Lodhammars och företagets styrkor är att de förstår utvecklingsspråk och ramverk samt arkitektur - samtidigt som de kan ekonomi, strategi, affärsutveckling och expansion.
– Vi vet hur dessa påverkar varandra och kan prata med båda parter på bådas respektive språk och överbygga eventuella missförstånd som kan uppstå mellan tech och business. Vi har också förståelse för båda parters utmaningar, förklarar Lodhammar – på vars idrottsliga meritlista vi har funnit titeln Ironman. En fin merit att lägga in på idrotts-cv:t som innebär att man klarat av att simma 3,8 km, cykla 180 km samt springa en maratonsträcka på det, 42 195 meter. I ett svep.
CloudTrails hemmamarknad är Norden: Sverige, Norge, Danmark och Finland, men då de större bolagen ofta är internationella blir det även uppdrag i andra delar av världen.