Dela artikel

Viktigt med ett nära ledarskap

Anita Godhe och Anna-Maria Kriss har erfarenhet från både kommunal och privat vårdsektor. Efter dryga 30 år i branschen startade de Vantörs Hemtjänst som präglas av ett nära ledarskap, respekt och engagerade anställda.

När Vantörs Hemtjänst knoppades av från den kommunala verksamheten 2008 var det de goda vännerna och kollegorna Anita Godhe och Anna-Maria Kriss som tog sig an ett delat ledarskap. Deras målsättning är att bli Stockholm bästa hemtjänst och ser många fördelar med att vara privata.

– I stället för kommunens ofta generella riktlinjer kan vi fatta snabba beslut. Som privat företag har vi även möjlighet att välja våra medarbetare. Här har alla en viktig roll som representant för Vantörs Hemtjänst, säger Anna-Maria.

 

Som litet hemtjänstföretag blir värdet av medarbetarnas engagemang tydligt. Bra medarbetare är avgörande för verksamhetens framgång. Företaget har sextiotalet anställda fördelade i tre arbetsgrupper med varsin gruppchef. Tanken är att det nära ledarskapet ska ge stöd, närvaro och trygghet för både brukare och medarbetare. 

– Har våra anställda en bra och trygg arbetssituation förmedlar de också trygghet till våra kunder, säger Anna-Maria.

Anita fyller i:

– Vi tycker det är viktigt att alla medarbetare får möjlighet att gå samma utbildning samtidigt, det skapar en entusiasm i gruppen som lyfter hela arbetslaget och som märks utåt.

 

Som kund kan det vara svårt att välja hemtjänst. Utbudet uppgår i vissa områden till hundratalet olika företag. För att fastställa de bästa alternativen tycker Anita Godhe och Anna Maria Kriss att närhetsprincipen väger tungt.

– En bra riktlinje är att hemtjänstföretaget ska ha en lokal i ditt område. Närheten är väldigt viktig – att snabbt kunna rycka ut vid exempelvis ett larm. Ett annat bra tillvägagångssätt är att leta referenser. Fråga till exempel din granne om tips på en bra hemtjänst.

 

2012-08-29