De flesta företag är måna om att kommunicera sitt miljöarbete till kunder, beslutsfattare och allmänheten. Förväntningarna ökar från samhället och konsumenter vad gäller hållbar produktion och möjligheten till en hållbar livsstil. Miljögiraff AB riktar sig till de företag som önskar få ett tydligt och trovärdigt miljöstrategiskt underlag gällande den egna verksamheten som presenterar såväl problemet som lösningen.
– Ett drömprojekt för oss har varit Hydroware i Avesta. Ett medelstort svenskt företag som själva förstod vilka bra produkter de har men de behövde hjälp att förklara det för marknaden, berättar Marcus Wendin, grundare och vd av Miljögiraff AB. Vi började med att göra en livscykelanalys av produkterna, som visade det resultat som företaget redan anade. Deras produkter har mycket stora konkurrensfördelar på marknaden. Vi hjälpte dem att kommunicera detta ut till marknaden, till konsument samt till de organisationer som styr vilken standard man ska gå på när man köper in den här typen av produkter. På så vis var vi delaktiga i att påverka hela branschen.
För det här företaget resulterade samarbetet i produktutveckling och möjligheten att presentera en ännu vassare produkt på marknaden. Samtidigt som en helt ny affärsmodell växte fram.
– Rena drömmen för oss, som också visar vilken konsekvens det kan få att inleda ett samarbete med oss.
Miljögiraff använder såväl peace, som love och giraffer i sin förklaring av sin verksamhet. Det handlar om en utgångspunkt i att arbetet med hållbar utveckling är en förutsättning för fred. Vilket Wangari Mathaai, kenyansk miljöaktivist, fick Nobels fredspris för år 2004. Ordet love symboliserar den kärlek som behövs som fundament för ett samarbete mellan våra olika kulturer. Giraffen är det landgående djur som har störst hjärta och symboliserar det perspektiv och den empati som medarbetarna intar för att skapa realistiska, konstruktiva och kreativa lösningar som är långsiktigt hållbara.
– Vi jobbar med mätbarhet ur ett vetenskapligt perspektiv som ger säkra resultat. Vi miljöbedömer en produkt med hjälp av metoder som är väl beprövade och den rapport som företagen får ger svart på vitt hur hela värdekedjan ser ut. När nu samhället ställer om till cirkulärekonomi kan vi ge kunskap och hjälpa till att upptäcka vilka saker som i praktiken inte är cirkulära med en produkt och vilka förbättringsåtgärder som går att göra.
Marcus springer iväg för att hämta tre galgar för att ge oss ett tydligt exempel på cirkulärekonomi. Vi sitter klistrade och lyssnar.
– Här har jag tre galgar, säger han. En är i polystyren, plast. Det är en vanlig galge och det tillverkas cirka en halv miljon per år i Sverige. Den är vanlig i butiker. Här är en trägalge som många har hemma, men den är inte så vanlig i butik. Denna tredje galge är en galge i papper, biomaterial. Den sista galgen har en mycket mindre klimatpåverkan, cirka en femtedel av en vanlig galge, det vill säga plastgalgen. Den håller också bra. Men - den här galgen presenterades till en större butikskedja. De använder galge nummer ett, som de återvinner efter i genomsnitt sex år. Det är ett företag i Lidköping som leds av Petter Skantze. En anläggning nära butikkedjans huvudkontor som tar emot galgarna, smälter ned dem och tillverkar nya galgar som de sedan skickar till butiken. Summa summarum, till en tiondel så stor klimatpåverkan jämfört med originalet. Till och med bättre än galgen i papper. Ett tydligt exempel på hur viktigt det är att vi cirkulerar de varor vi redan har i bruk idag.
Efterfrågan på de tjänster Miljögiraff erbjuder ökar markant.
– Vi älskar att se hur allmänheten idag på ett mycket initierat sätt pratar om det här med hållbarhet. Vi vill utbilda och inspirera till konkret förändring. Hur man går från ord till handling.