VVS:are med kundkänsla
För Activ VVS är det kunden som står i centrum. Det här rörmokeriföretaget arbetar fokuserat för att ta itu med sina uppdrag på bästa möjliga sätt. ”Man ska knappt märka att vi varit där. Problemet ska bara vara löst”, försäkrar vd Joakim Säther.
Det är en rolig bransch som aldrig lider brist på uppdrag, samt ett yrke som kräver både kunskap och en känsla för det sociala. Det menar Joakim Säther som arbetat som VVS-montör i drygt 20 år.
– Rörmokare hör till de yrkeskategorier som alltid behövs. Samtidigt handlar en stor del av jobbet om att bemöta kunderna vänligt och med respekt. Ofta klampar vi in i deras mest privata sfär, och då gäller det att ha känsla, säger han.
Joakim Säther ryser vid tanken på tidningarnas otäcka rubriker om hantverkare som stulit och rotat runt hemma hos folk.
– Det är fruktansvärt! Vi får ofta förtroendet att komma hem till folk när de inte ens är hemma. Då ska man göra sitt jobb och gå därifrån. Problemet ska vara löst men man ska knappt märka att vi varit där!
Så som Joakim Säther utför ett VVS-jobb hemma hos sig själv, så gör han det också hos kunden. För alla på Activ VVS är det en grundläggande riktlinje. VVS-branschen utvecklas snabbt och det gäller att hänga med, nya produkter och bestämmelser kommer med jämna mellanrum. Activ VVS är auktoriserad Säker Vattenmontör – ett certifikat som alltfler kunder efterfrågar. I dag måste exempelvis alla nybyggda hus vara godkända enligt Säker Vatten.
– Försäkringsfrågor är otroligt viktiga och då spelar det stor roll hur VVS-arbetet utförts. Jag vill inte bara ”göra jobbet” utan ser det som en viktig del i mitt uppdrag att komma med rekommendationer och förmedla de större perspektiven.
Det kan vara en så enkel sak som att informera kunden om de diskmaskinsunderlägg som alla hemförsäkringar kräver.
– Att hjälpa kunderna få det som de behöver även på sikt är mycket viktigt!
2014-04-11
Dela artikel