254067 Atom Sound AB_01
3-5 min lästid

När varumärken börjar låta – Atom Sound AB skapar identitet genom ljud

En bild säger mer än tusen ord, men ett ljud säger vem du är. I en tid där varumärken slåss om uppmärksamheten har ljudet blivit en osynlig superkraft. Det väcker minnen, känslor och förtroende – långt innan logotypen ens hunnit visas. En välvald ton, en rytm eller ett ljudlandskap kan förvandla en produkt till en upplevelse. Det är där Atom Sound AB kommer in – ljudproduktionsbyrån som hjälper företag att hitta sin röst.

Bakom företaget står Simon Hagström, en man som låtit musiken leda honom hela livet.


“Musik har alltid varit närvarande i mitt liv. Med varenda band vi startade när jag var yngre så hade jag målet att ta över världen”, säger Simon med ett skratt.


Från trummor till ljuddesign

Simon började spela trummor redan som sjuåring, men det dröjde inte länge förrän han tog sig an allt från gitarr till piano och sång. Tekniken blev snart lika viktig som instrumenten. När han upptäckte musikproduktion öppnades en ny värld – där han själv kunde forma varje ton och bestämma vart ljudet skulle landa.


“För mig var det revolutionerande. Jag kunde helt plötsligt få en gitarr att låta exakt som jag ville. Det förändrade allt”, berättar han.


Beslutet att satsa helhjärtat kom när han sa upp sig från sitt jobb och flyttade till Berlin för att studera musikproduktion och ljuddesign.


- Det var det bästa beslutet i mitt liv. Jag fick lägga allt mitt fokus på det jag älskade – att skapa, utforska och förstå ljud på djupet.


Från Berlin till BMW

Tillbaka i Sverige startade Simon eget och började producera musik för artister och album. Det var ett småskaligt projekt till en början, men passionen och skickligheten öppnade snabbt dörrar. Ett av de första stora uppdragen blev att specialskriva musik till en BMW-reklamfilm – och resultatet blev en fullträff.


Reklamen fick enorm uppmärksamhet, och plötsligt var Simons ljuddesign inte bara något som hördes,  den kändes. Det blev startskottet för Atom, och för en ny riktning: att hjälpa företag skapa ljud som berättar vilka de är.


- Du behöver inte vara McDonalds eller Coca Cola för att ha en ljudidentitet. Det är nog en rätt vanlig missuppfattning. Med rätt ljud kan även små varumärken skapa stor närvaro. 


Ljud som strategi

I dag är Atom Sound AB en ljudproduktionsbyrå som arbetar med audio branding, strategisk sound design, musikproduktion, mixing och mastering.

Uppdragen varierar – från att designa hela ljudidentitéter för varumärken till att producera ljud och musik för reklam, film och digitala kampanjer.


Simon beskriver ljudet som en strategisk tillgång, inte en dekoration.


-Ljud är en fantastisk tillgång inom branding och kommunikation. Det skapar känslor och känslor bygger starka varumärken. 


Atoms arbete handlar därför inte bara om estetik, utan om att bygga hållbara ljudupplevelser som stärker varumärkesidentiteten över tid."


Lärdomar och visioner

Resan har inte varit utan hinder. I början handlade mycket om att förstå kundens behov, att översätta “vi vill ha något coolt” till en tydlig vision och brief.


“Det tog tid att inse att audio branding kräver samma strategiska arbete som visuell design. Det är en process, inte bara inspiration”, säger Simon.


Framåt vill Atom utveckla sin internationella närvaro, fortsätta samarbeta med varumärken som vill höras, och bidra till en ny standard inom ljudkommunikation.


– Vi ser en tydlig utveckling där ljud får en allt större roll inom kommunikation och design. Fler och fler företag inser att ljud påverkar hur deras varumärke uppfattas och känns.


När tystnaden bryts

Atom Sound AB visar att ljud inte bara handlar om att låta bra – utan om att låta rätt. För företag som vill bygga förtroende, känslor och igenkänning finns nu verktygen i händerna på ljuddesigners som Simon Hagström.


Som Simon själv säger:

– Jag tror vi står inför ett skifte där ljudets roll i varumärkesbyggande äntligen får den plats det förtjänar.


2025-10-16
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.